Twaalf treinen per uur

ProRail past in racetempo bovenleiding aan voor Formule 1 in Zandvoort

05 juni 2019 09:37 Aangepast: 05 juni 2019 09:41
Station Zandvoort Beeld © Johan Dalhuijsen

Volgend jaar komt het Formule 1-circus naar Zandvoort, en om de vele duizenden raceliefhebbers naar het kuststadje te vervoeren moet er qua infrastructuur nog heel wat gebeuren. Zo gaat ProRail 'in Formule 1-tempo' technische aanpassingen doorvoeren. 

Met die aanpassingen moet er meer vermogen op de bovenleiding komen, zodat er meer treinen kunnen rijden. 

Twaalf treinen per uur

De NS maakte eerder bekend dat er plannen zijn voor twaalf treinen per uur, intercity’s en sprinters, waarmee elk uur gemiddeld tussen de 12.500 en 15.000 raceliefhebbers naar de Grand Prix kunnen.

Op een normale dag rijden op het traject tussen Haarlem en de badplaats twee treinen per uur. Om strandgangers op mooie zomerse dagen naar zee te vervoeren, kunnen dat er nu nog hooguit vier per uur worden.

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

Lammers: Zandvoort ultieme racebeleving

Tijdelijk extra perron

Door onder meer extra kabels aan te leggen komt er meer vermogen op de bovenleiding, waardoor oververhitting wordt voorkomen als er meer dan vier treinen per uur gaan rijden, verduidelijkt ProRail.

Ook wordt bekeken of het station er tijdelijk een perron bij kan krijgen om de vele reizigers sneller te kunnen laten in- en uitstappen. In het weekeinde van de Formule 1-race in Zandvoort houdt ProRail bovendien extra storingsploegen achter de hand om eventuele verstoringen snel te kunnen verhelpen.

Scheuren over Circuit Zandvoort: zo gaat een rondje eruitzien

Het circuit van Zandvoort wordt eindelijk weer klaargestoomd voor de Formule 1. Autocoureur Jeroen Bleekemolen neemt je mee over het circuit en legt je uit welke aanpassingen nog nodig zijn.
Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

Komst Formule 1 laat kassa rinkelen voor Zandvoortse hoteliers

`