Nog 1000 ton niet gevonden

Berging na containerramp al gestopt, milieuorganisatie boos en bezorgd

31 mei 2019 18:32 Aangepast: 31 mei 2019 19:07
Eén van de containers wordt naar de haven van Lauwersoog gebracht. Beeld © ANP

De berging van de zeecontainers die vijf maanden geleden van het schip MSC Zoe sloegen en in de Noordzee en de Waddenzee terechtkwamen, is gestopt. De Waddenvereniging is woedend omdat er nog 50 containers en hun inhoud niet zijn gevonden. "Onbegrijpelijk dat er niet meer wordt gedaan", zegt Ellen Kuipers van de vereniging. "Er ligt nog een miljoen kilo afval in zee."

Een half jaar geleden verloor de MSC Zoe in een storm 345 containers boven de Waddeneilanden. De containers zaten vol met consumentenartikelen. Twee containers bevatten zelfs gevaarlijke stoffen.

Beloofde alles op te vissen

De eigenaar van het schip, rederij MSC, beloofde alle containers en hun losgeraakte inhoud uit de Noord- en Waddenzee op te vissen. Maar ruim een maand geleden werd er al gestopt met de grootschalige berging. Daarna werd er nog gezocht door twee kleinere schepen. Die zijn inmiddels ook gestopt.

Een van de twee schepen, De Friendship, ligt sinds een kleine week in de haven van Terschelling. Dat schip viste containerdelen uit zee die buiten de vaargeul in het relatief ondiepe water boven de eilanden lagen. Ook het andere schip dat het afval naar bergingsbedrijf BDS in Harlingen vervoerde, is gestopt.

Het laatste afval is daar op 25 mei aangevoerd. Volgens de woordvoerder van het bergingsbedrijf, André Bos, zijn de schepen inderdaad gestopt met zoeken. "We laten de verwerkingslijn nog even staan, maar het lijkt klaar."

Dat is opmerkelijk, want nog lang niet alle containers en inhoud zijn geborgen. Volgens de veiligheidsregio Friesland is bij de ramp met de MSC Zoe naar schatting 3436 ton afval in zee beland. Rijkswaterstaat meldde vandaag dat er inmiddels 2300 ton is geborgen.

85 procent geborgen

Rijkswaterstaat, dat namens de Nederlandse overheid toezicht houdt op de berging van containers en afval, zegt dat 85 procent van de overboord geslagen containers en lading in het Nederlandse deel van de Noordzee geborgen is. Dat betekent dat er nog steeds 50 containers en hun inhoud niet gevonden zijn.

Milieuorganisatie de Waddenvereniging is woest dat er is gestopt met het bergen van de containers. "Onbegrijpelijk dat er niet meer wordt gedaan”, zegt Ellen Kuipers van de vereniging. "Dit is een Werelderfgoed gebied. Het heeft de zelfde status als het Great Barrier Reef. Het is echt ongehoord dat er niet daadkrachtig wordt opgetreden. Ik word hier kwaad om."  

Deze rommel lag vandaag nog op de zandplaat bij Schiermonnikoog Deze rommel lag vandaag nog op de zandplaat bij Schiermonnikoog

Volgens Kuipers verdwijnt veel van het afval in de Waddenzee onder het zand. "Dat hoor je ook van vissers en eilandbewoners. Al dit afval gaan we nog jaren vinden." Kuipers denkt ook dat er veel afval en inhoud van de containers in zee is verdwenen door de manier van bergen. De schepen die de containers moesten bovenhalen werkten met grote grijpers. De containers werden in stukken naar boven gehaald. "Daarbij is heel veel inhoud van de containers in zee verdwenen. Je wordt er moedeloos van. Je denkt, gaan we dat nu op deze manier doen?"

Mara Franken van Stichting De Noordzee is bezorgd dat het bergen nu al is gestopt. “Er had meer moeten gebeuren. Er ligt nog heel veel afval in zee. Qua hoeveelheid is dit enorm lastig . Het kan zomaar 1000 ton zijn. Er is gecommuniceerd dat er 295 containerdelen geborgen zijn maar dan heb je het niet over hele containers. We missen dus nog heel veel."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Grootschalige berging zeecontainers boven Wadden gestopt

Rijkswaterstaat tot nu toe tevreden 

Rijkswaterstaat laat weten dat inderdaad 85 procent van de overboord geslagen containers en lading is geborgen. Ook wordt er onderhandeld met rederij MSC over een extra vergoeding voor het ‘fishing for litter’ programma waarbij vissers op vrijwillige basis het afval dat ze in hun netten aantreffen aan land brengen waar het verwerkt wordt.  MSC moet de kosten betalen.

De organisatie KIMO die het ‘fishing for litter’-programma organiseert, vraagt zich af of het budget voor dit jaar voldoende is. Ze krijgen 150.000 euro per jaar voor het transport van het afval naar de verwerker. Vissers doen belangeloos mee. Er zijn 131 vissersschepen die deelnemen aan de afvalvisvloot. "We hebben geen geld meer om dit aantal schepen uit te breiden. Dat is al een tijd zo. Er wordt veel afval van de MSC Zoe opgevist. Een half jaar na de containerramp wordt er nog steeds onderhandeld over geld door Rijkswaterstaat en Rederij MSC."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Tweede Kamer wil chip in elke zeecontainer om ze makkelijker op te sporen

'Badjassen, schoernen, opklapbare stoeltjes' 

Schipper Klaas Koch van wrakduikteam Zeester duikt al 30 jaar in de Noordzee. Hij zag tijdens zijn eerste duiken dit seizoen dat de zee nog vol ligt met rommel. "Badjassen, schoenen, opklapbare stoeltjes, tv schermen, het lag nog helemaal vol. De gekste dingen kwamen we tegen. Ik denk dat we deze rotzooi nog jaren tegenkomen. We nemen mee wat we kunnen, maar we hebben niet echt een bergingsschip dus blijft er veel liggen."

Nienke Dijkstra organiseert al acht jaar opruimtochten op het Wad. Zij ziet dat er nog heel veel rommel ligt. "Half mei hebben we op een zandplaat grote hoeveelheden printplaten, koelkastfrontjes en led-lampen opgeruimd. Daar had een container gelegen. Die is geborgen maar de inhoud is in zee verdwenen. Hier liggen normaal zeehonden."

Reactie MSC

Rederij MSC laat in een schriftelijke verklaring aan RTL Nieuws weten dat de bergingsoperatie 'nu bijna vijf maanden gaande' is. "MSC heeft gespecialiseerde bergingsbedrijven aangetrokken om de operatie voor te  bereiden, uit te voeren en te begeleiden. In deze periode is een groot deel van de containers en de lading op de zeebodem en aan de kust opgeruimd, en deze wordt nu op milieuvriendelijke wijze verwerkt. Met betrekking tot de berging zijn er nog meer operaties op zee gepland. MSC wil in overleg met de autoriteiten beslissen wanneer het werk als voltooid  kan worden beschouwd."

'Dit doet pijn'

Volgens Dijkstra ligt er nog veel meer troep in de zee. "Het is nog lang niet opgeruimd, ook al denken veel mensen van wel.  Dit is gewoon zo zonde voor het gebied. Dit doet pijn."

Volgens wrakduiker Koch wordt het hoog tijd dat er maatregelen genomen worden tegen de containerschepen. "De vaargeul loopt vlak ten noorden van de Waddeneilanden. De Wadden zijn UNESCO Werelderfgoed. Wat er nu gebeurt is vreselijk. Al die rommel blijft liggen."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`