Blijf van die knop af

Snoozen voor het opstaan? Het brengt je stress en helpt niets

28 mei 2019 01:00 Aangepast: 28 mei 2019 06:46
Archieffoto. Beeld © iStock

We weten het eigenlijk best: snoozen is niet goed voor je. Maar het voelt ó zo fijn om nog even op de grote knop te kunnen slaan en de dag een minuut of 10 voor je uit te schuiven. Maar nieuw Brits onderzoek toont wederom aan: doe het niet.

Snooze je, dan vergroot je de kans op stress en depressie, blijkt uit het onderzoek. Het snoozen zorgt er namelijk voor dat je hersenen constant een schok te verwerken krijgen. Van bewustzijn, naar onderbewustzijn, en weer terug.

Jongeren slapen niet dankzij mobieltjes:

"Toch nog even dat appje checken."

Refuse to snooze

Volgens het onderzoek drukt 82 procent van alle Britten dagelijks op de snoozeknop. En daarom komt er nu een actie, ondersteund door het bedrijf 'Eve sleep'. De actie heeft een toepasselijke naam: 'Refuse to snooze'.

Slaapexpert Hans Hamburger van het van Amsterdam Slaap Centrum onderschrijft de uitkomsten van het onderzoek. "Je hebt niets aan snoozen", zegt hij. "Mensen snoozen omdat ze niet uitgeslapen zijn. Ze willen doorslapen, maar even later gaat de wekker weer en hebben ze helemaal niet doorgeslapen. Deze 'snooze slaap' heeft geen kwaliteit."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Goede nachtrust essentieel om gênante momenten te vergeten

'Mensen gaan te laat naar bed'

Dat komt omdat onze slaap is opgebouwd uit slaapcycli van anderhalf uur. Daarvan heb je er als volwassene vijf nodig, zegt Hamburger. Slaap je aan één stuk door, dan is 7,5 uur slaap dus perfect. "Als middelbare scholier of student heb je nog één cyclus meer nodig. Negen uur dus."

Maar mensen gaan vrijwel altijd te laat naar bed, zegt Hamburger. "Als jouw normale bedtijd om half elf ligt, maar je gaat om 12 uur naar bed, dan mis je al een cyclus." En het gevolg is niet alleen maar dat je moe wakker wordt. "Mensen die slecht slapen hebben meer kans op ziektes. Suikerziekte, hart- en vaatziekten, en ook worden mensen die te kort slapen vaker dik." 

Brief naar Apple

Het Britse bedrijf dat het onderzoek liet uitvoeren, kwam al flink in actie om snoozen de kop in te drukken: het stuurde Apple een brief. Eve sleep wil graag dat de snoozeknop uit alle telefoons verdwijnt. "Iedere morgen reiken miljoenen Britten naar die verleidelijke knop. Het zorgt voor verwarde, uitgeputte mensen die te laat op hun werk komen. Niet cool", schrijft het bedrijf aan Apple.

De brief van 'Eve sleep' aan Apple. De brief van 'Eve sleep' aan Apple.

Thuis moet je vooral werken aan je slaapritme om het snoozen niet nodig te hebben, stelt het bedrijf. "Kom in een patroon waardoor je wakker wordt zonder wekker. Als je dan toch een wekker nodig hebt, blijf dan af van de snooze-knop."

Douche in de avond

Ook Hamburger heeft nog wel wat tips voor een goede en effectieve nachtrust. "Douche 's avonds, drink geen alcohol, leg je telefoon niet in je slaapkamer en zorg ervoor dat je slaapkamer goed verduisterd is." En wat nou als je toch te laat naar bed gaat? Dan is het raadzaam om direct een half uur te sporten en meteen het zonlicht op te zoeken. "Snooze in ieder geval niet. Je hebt er echt niets aan."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Slapen en tv-kijken: zo ziet een dag eruit van een gemiddelde Nederlander

`