Betalingsachterstand

Zorgverzekeraar AnderZorg sleept klant voor rechter om 14 cent

17 mei 2019 17:07 Aangepast: 17 mei 2019 21:38

Zorgverzekeraar Anderzorg heeft een van zijn klanten voor de rechter gesleept vanwege een betalingsachterstand van 14 cent. De rechter geeft de zorgverzekeraar een flinke veeg uit de pan, omdat die het in zijn hoofd haalde het toch al overbelaste gerechtelijke systeem verder te belasten om zo'n onbenullig bedrag.

De betalingsachterstand ontstond toen de klant -van wie de identiteit niet bekend is- een rekening van 329,14 euro kreeg vanwege gemaakte zorgkosten die onder het eigen risico vallen. De klant betaalde -na een eerste aanmaning- 329 euro exact. Onduidelijk is of dat per ongeluk gebeurde.

Bijzonder serieus

Duidelijk is wel dat de zorgverzekeraar die openstaande 14 cent vervolgens bijzonder serieus nam. Er kwam een tweede aanmaning voor 14 cent met daarbovenop 48,40 euro aan incassokosten en 4,22 euro rente. De klant was bepaald niet van plan dat te betalen en liet het aankomen op een rechtszaak.

De kantonrechter in Den Haag behandelde de zaak. In het vandaag gepubliceerde vonnis krijgt de zorgverzekeraar er flink van langs. De rechtbank noemt de gang naar de rechter door AnderZorg 'niet fatsoenlijk', en dat is uit de mond van een rechter behoorlijk krachtige taal.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Vrouw probeert schuld bij zorgverzekeraar te betalen in natura

De facto betaald

AnderZorg mag de vordering van 14 cent alsnog proberen te verhalen, maar alle overige kosten niet. Omdat de rekening gewoon 'de facto' betaald was, trok de rechter een streep door de incassokosten en de rente. 

De zorgverzekeraar  werd bovendien veroordeeld tot het betalen van alle proceskosten die de klant had gemaakt. Gelukkig voor de zorgverzekeraar bleek die geen enkele cent aan kosten te hebben gemaakt. Hij of zij kwam niet eens opdagen bij de zaak. 

Menzis: het was een communicatieprobleem

Een woordvoerster van Menzis, waar AnderZorg deel van uitmaakt, laat weten dat de verzekeraar niet blij met de kwestie is. "Dit had niet mogen gebeuren. Het probleem is ontstaan doordat de verzekerde het openstaande bedrag aan Menzis betaalde, in plaats van aan de deurwaarder. Communicatie tussen onze beider systemen heeft te lang geduurd, waardoor de rechtszaak in gang is gezet."  

De verzekeraar gaat in gesprek met de deurwaarder om dit soort zaken in de toekomst te voorkomen.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`