Laatste aflevering

Game of Thrones had juist alles in zich om géén succes te worden

19 mei 2019 21:36 Aangepast: 20 mei 2019 08:46
Een scène uit Game of Thrones. Beeld © Archieffoto

Zelfs als je er niks van hebt gezien, kan het je haast niet zijn ontgaan: maandag is de laatste aflevering van Game of Thrones, waarvoor miljoenen mensen wereldwijd op het puntje van hun stoel zullen zitten. Wat is het geheim van de mateloos populaire fantasy-serie?

Game of Thrones draait nu acht seizoenen mee en lijkt een van de populairste series aller tijden. Gemiddeld kijken 32 miljoen mensen naar een aflevering. Mogelijk zijn het er nog veel meer: Game of Thrones is al jaren de serie met de meeste illegale downloads.

Ook in Nederland is de serie bijzonder geliefd. Niet voor niets zullen maandag 23 bioscopen van Pathé de laatste afleveringen gratis op groot scherm vertonen. Alle 9000 kaartjes zijn vergeven. In de Verenigde Staten is de laatste aflevering zondag al te zien op betaalzender HBO.

Geen seconde gemist

Filmwetenschapper Dan Hassler-Forest van de Universiteit van Utrecht heeft geen seconde van de serie gemist. Sterker nog: hij heeft elke aflevering wel drie keer gezien. "Het is een groot cultuurfenomeen geworden door de grootsheid, de filmische indruk. Het is heel anders dan de traditionele televisieseries."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Internet ontploft na bizarre wending in Game of Thrones

En juist dat tegendraadse verklaart het enorme succes. Series in de vorige eeuw moesten vooral toegankelijk en goedkoop zijn en een groot bereik hebben, zegt hij. "Verhalen werden daardoor simpel gemaakt. Je moest een aflevering kunnen missen zodat je later weer kon instromen."

Breken met alle wetten

The Sopranos braken al met die wetten, maar Game of Thrones helemaal, meent Hassler-Forest. "Het verhaal is ontzettend ingewikkeld, je kan eigenlijk geen aflevering missen en er is veel geld in gepompt. Het is gemaakt voor de culturele elite die eigenlijk niet van televisiekijken houdt. De maker van de serie, het Amerikaanse HBO, heeft niet voor niets als slogan: 'It's not tv, it's HBO."

Door die culturele fijnproevers naar de serie te lokken, moest een grotere groep volgen. Het fantasy-gehalte van Game of Thrones werd de eerste seizoenen wel bewust laag gehouden om nieuwe kijkers niet te veel af te schrikken, zegt Hassler-Forest. "Die strategie werkte, elk seizoen gingen er meer en meer mensen naar kijken."

Nederlanders die betrokken waren bij Game of Thrones:

  • Actrice Carice van Houten speelde vanaf seizoen twee de rol van Melisandre.
  • In seizoen vier maakte Michiel Huisman zijn opwachting als Daario Naharis. Die rol speelde hij tot en met seizoen zes.
  • Acteur en zwaardmeester Mishaël Cardozo had een klein rolletje in seizoen vijf.
  • Acteur Allon Sylvain speelde een bijrol in het vijfde seizoen.
  • Ingrid Houwers, een Nederlandse die in Noord-Ierland woont, leverde vrijwel alle vachten, botten en dode dieren voor de serie.

De populariteit van Game of Thrones is ook de Nederlandse acteur Mishaël Cardozo bepaald niet ontgaan. Nadat hij min of meer voor de lol auditie deed, kreeg hij een kleine rol in het vijfde seizoen van de serie. Hij mocht de zin 'It’s good luck to rub a dwarfs head' in een verzonnen taal zeggen tegen een van de hoofdrolspelers, Peter Dinklage (Tyrion in de serie). "Het was een zeer bijzondere ervaring", zegt Cardozo. 

Geen emotie

Twee weken lang bivakkeerde hij in Belfast (Ierland) voor de opnamen. Hij zag hoe andere acteurs speelden: met weinig expressie, geen emoties uitvergroot. Zo moest hij dat ook doen. "Ik moest de take drie keer overdoen, telkens met minder grimas, monotoner. Het acteerwerk moest heel eenvoudig worden gehouden."

Dat het acteerwerk soberder is dan normaal, draagt volgens hem bij aan het enorme succes van de serie. Daardoor komen de teksten rauwer over. Bovendien is het volgens hem mooi gefilmd en historisch neergezet. "De machtsstrijd, politieke intriges en man-tegen-mangevechten met zwaarden hebben ze gecombineerd met de standaardsprookjes over ridders en draken. Dat trekt veel mensen, zowel mannen als vrouwen."

De scène waarin Mishaël Cardozo te zien is:

'Ik moest de take drie keer overdoen, telkens met minder grimas, monotoner.'

Maar vooral de onvoorspelbaarheid van het verhaal is de kracht geworden, denkt Cardozo. Verwachtingen worden onderuitgehaald: de goeden winnen niet automatisch van de kwaden. "Iedereen kan op een desgewenst moment het loodje leggen, ook jouw favoriete karakter. Dat is dan als een klap in je gezicht, maar je wil het niet missen. Zo blijven mensen voor de buis hangen."

Herkenbaar

Kijkers voelen zich daardoor meer verbonden met de serie, ziet ook Hassler-Forest. "Ook draagt het gek genoeg bij aan de geloofwaardigheid. Ook in het echte leven winnen helden immers niet altijd. Kijkers herkennen zich daardoor op emotioneel vlak in het verhaal, ondanks dat heel onrealistische decor."

Of de Game of Thrones-liefhebber in een enorm zwart gat zal vallen als de laatste aflevering is geweest, weet Hassler-Forest niet. De invloed van de serie reikt ver. Zo maken steeds meer zenders dure series met ingewikkelde verhaallijnen. Het goed bekritiseerde Russian Doll, bijvoorbeeld. Maar ook Westworld. "Ook daarvoor geldt: het heeft een buitengewoon complex plot."  

`