Ombudsman

Einde papieren actiekaartje NS zorgt voor klachtenregen

14 mei 2019 12:21 Aangepast: 14 mei 2019 12:22
Archieffoto. Beeld © ANP

Wie geen smartphone of printer heeft, kan sinds januari geen gebruik meer maken van de actiekaartjes van de NS. Het OV-loket heeft daardoor in het eerste kwartaal van dit jaar veel klachten ontvangen.

Dat meldt het OV-loket. De NS verkoopt geen papieren actiekaartjes meer bij winkels zoals de Albert Heijn en het Kruidvat. Voor wie thuis geen printer heeft of zonder smartphone reist, is het dus niet meer mogelijk om van de kortingsacties gebruik te maken.

Volgens het OV-loket, de ombudsman van het openbaar vervoer, wordt er door Nederlandse vervoerders te gemakkelijk vanuit gegaan dat iedereen een computer heeft en digitaal vaardig is.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

NS breidt zitplaatszoeker in app uit naar meer trajecten

Moet toegankelijk blijven

Bram Hansma, hoofd van het loket, ziet dat de dienstverlening door digitalisering voor sommige bevolkingsgroepen verslechtert. "Er wordt veel verwacht van mensen, iedereen moet zelfredzaam zijn. Maar het openbaar vervoer is een publieke dienst en moet ook voor digibeten, ouderen en laaggeletterden toegankelijk blijven."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

NS schakelt reizigers in: appen als je treincoupé gesloopt ziet worden

Wist je dat wij ook een app hebben?
Daarmee heb je al het nieuws binnen handbereik. Download 'm hier.

Playstore Appstore

`