Navolging in steden

Kabinet is tegen Amsterdams verbod op benzineauto

03 mei 2019 19:25 Aangepast: 03 mei 2019 19:28
Beeld © ANP

Het kabinet is tegen een verbod op benzineauto's, zoals Amsterdam dat gisteren aankondigde. Dat laat verantwoordelijk staatssecretaris Stientje van Veldhoven weten aan RTL Nieuws.

Daarmee komt het plan van de gemeente om benzine- en dieselverkeer vanaf 2030 uit de stad te weren, in zwaar weer. De gemeente heeft weliswaar geen toestemming nodig van het kabinet, maar Den Haag kan er wel voor gaan liggen.

Ook een ruime meerderheid van de Tweede Kamer vindt de Amsterdamse plannen veel te ver gaan.

Toch navolging in andere steden

Toch bleek eerder vandaag uit een rondgang van RTL Nieuws dat de Amsterdamse plannen de komende jaren ook elders in Nederland navolging te krijgen. Van de tien grootste gemeenten hebben met name Utrecht en Groningen vergaande ambities.

Utrecht heeft al een milieuzone, en wil 'stapsgewijs toe naar een milieuzone voor vervoer zonder uitstoot in 2030', zegt een woordvoerder. Het voorstel voor een verdere vergroting van het gebied wordt ergens de komende drie jaar verwacht, in de lopende collegeperiode.

Emissievrije binnenstad

Groningen onderzoekt hoe een milieuzone past in de plannen voor het verbeteren van de luchtkwaliteit in de stad. De gemeente wil een 'emissievrije binnenstad' in 2025 en zegt de landelijke ontwikkelingen te volgen.

Andere gemeenten kijken met belangstelling naar de Amsterdamse plannen. Nijmegen zegt ook aan een milieuzone te werken, 'mogelijk zelfs voor de hele stad'. De gemeente zet de komende tijd de wensen op een rij en peilt daarover ook de bevolking. "We willen ook zo veel mogelijk aansluiten bij wat landelijk gebeurt", zegt een woordvoerder.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Amsterdam wil over tien jaar geen benzine- en dieselauto's meer in de stad

Amsterdammers met veel autoverkeer voor de deur zeggen blij te zijn met het plan. Anderen vinden dat de stad gewoon open moet blijven voor al het verkeer. Ze noemen de maatregel elitair omdat, zeggen ze, alleen de mensen die het kunnen betalen zich straks een elektrische auto kunnen veroorloven.

Elektrisch wordt snel goedkoper

Dat is maar voor een deel waar, zegt Auke Hoekstra van de TU Eindhoven. "Vanaf 2025 beginnen elektrische auto's goedkoper te worden in aanschaf dan een brandstofauto. In 2030 geldt dat voor 90 procent van de nieuwe auto's." 

Hij vindt wel dat er rekening mee moet worden gehouden dat in 2030 het grootste deel van de auto's nog op benzine of diesel rijdt. "Daar moet wel een oplossing voor komen, want ook straks zijn er te weinig tweedehands elektrische auto's om te voldoen aan de vraag die er gaat komen." 

'Lappendeken' van zones

Hoekstra wijst erop dat ook buiten Nederland soortgelijke plannen bestaan. "Bijvoorbeeld in Parijs en Londen. Wat Amsterdam wil, is dus niet absurd." 

De ANWB zet intussen vraagtekens bij het Amsterdamse plan, omdat het 'fors vooruitloopt' op het Klimaatakkoord. Daarin staat dat per 2030 alleen nog nieuwe auto's zonder uitstoot zouden mogen worden verkocht – niet dat brandstofauto's überhaupt niet meer zouden mogen rondrijden. "De ANWB vreest dat door dit plan in Nederland een lappendeken van nul-emissiezones ontstaat."

'Gewoon waanzin': Amsterdammers over plan voor 'uitstootvrije' stad

Vanaf 2030 wil Amsterdam geen benzine- en dieselauto's meer toelaten. Goed plan? Eh...
Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Verzet Tweede Kamer tegen verbod op benzineauto's Amsterdam: 'Bezopen'

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`