Focussen

Concentreren voor je eindexamen: 'Velen hebben nooit geleerd hoe dat moet'

03 mei 2019 08:47 Aangepast: 03 mei 2019 20:29
Beeld © ANP

Eindeloos studieboeken lezen, woordjes stampen, sommen maken. Maar dan krijg je een berichtje op je telefoon binnen en ben je weer afgeleid. Scholieren staan voor een hels karwei: aan de vooravond van hun eindexamens moeten ze hun hoofd erbij houden. "Dat gaat vaak genoeg mis. Velen hebben nooit geleerd hoe dat moet."

Volgende week beginnen de eindexamens. En dus wordt er, ondanks de meivakantie, deze week flink gezwoegd door eindexamenkandidaten. Maar concentratie opbrengen voor school is voor tieners niet zo makkelijk, blijkt uit verschillende onderzoeken. Ze vinden dat ze te hard moeten werken en ervaren een veel te hoge werkdruk, concludeerde de Kinderombudsvrouw eerder al.

Sociale media

En uit onderzoek van onderwijsdienst DUO bleek dat 92 procent van de docenten merkt dat het sociale mediagebruik negatieve gevolgen voor leerlingen heeft, vooral doordat de concentratie minder wordt. Ook wordt in de les veel minder opgelet, zeggen ze. Volgens 22 procent van de docenten heeft dat rechtstreeks invloed op de prestaties van scholieren bij de eindexamens.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Veel scholieren hebben last van schoolstress: 'Ik leerde 's nachts door'

Jelle Jolles, hoogleraar neuropsychologie en directeur Centrum Brein en Leren, kan zich daar alles bij voorstellen. Hij ziet veel leerlingen met concentratieproblemen. Hoe dat komt? Er is steeds minder structuur thuis en er zijn meer afleidingen bijgekomen, denkt hij. "Veel ouders zitten met hun handen in het haar. Ze weten niet goed hoe ze het moeten aanpakken om ervoor te zorgen dat de kinderen wel goed leren."

Wereld van verschil

Het is een wereld van verschil met de situatie van pak hem beet twintig jaar geleden, vindt hij. "Toen kwam je thuis om 15 uur, zat je moeder klaar met thee en een koekje en hielp ze je met huiswerk. Die structuur kreeg je automatisch. Maar de filosofie is nu al jarenlang: je moet je kind vooral vrij laten om dingen zelf te ontdekken. Maar dat werkt niet."

Daar komt bij dat door sociale media leerlingen razendsnel zijn afgeleid. "Als het voor een volwassene al lastig is om niet iedere tien minuten op je smartphone te kijken, dan is het nog moeilijker voor een jongere."

Andere aanpak

Een andere aanpak is nodig, vindt hij. Dat beseffen scholieren volgens hem zelf ook steeds meer. Zo zijn examentrainingen nog steeds in opmars. En ook spelen steeds meer bibliotheken handig in op de behoefte aan structuur.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Examenstress bij ouders: hoe je het succes van je kind wél positief kunt beïnvloeden

De bibliotheek in Amsterdam bedacht bijvoorbeeld de zogenoemde de studyshare: leerlingen kunnen in de bieb gezamenlijk leren onder streng toezicht met gereguleerde pauzes. Je kan je telefoon in bewaring bij de docent geven. Meer bibliotheken hebben dat voorbeeld overgenomen. Jolles: "Tieners zien zelf ook dat ze gebaat zijn bij structuur."

Waardevol

Volgens pedagoog Marina van der Wal is dit soort initiatieven waardevol. "Er wordt nog te weinig getraind op concentratie, dat je als je het moment bereikt dat je het zat bent, toch nog even doorgaat. Alles moet leuk zijn, maar leren is niet altijd leuk. Ouders hebben te veel begrip als kinderen tussendoor even willen appen, iets willen posten op Instagram. Voor je het weet is de concentratie helemaal weg."

Ze pleit er dan ook voor dat kinderen elke dag thuis een klusje moeten doen als stofzuigen of tafel dekken, juist om te leren dat minder leuke dingen erbij horen. Ook moeten scholieren terug naar de basis, denkt ze. "Op tijd naar bed, op tijd opstaan, weinig afleiding van sociale media. Dat is niet leuk, zeker niet voor de kinderen. Ze kunnen zelfs boos worden. Maar het is tijdelijk en het levert wel wat op."

Wist je dat wij ook een app hebben?
Daarmee heb je al het nieuws binnen handbereik. Download 'm hier.

Playstore Appstore

`