Nog voor overlijden

Janneke liep bijna duizenden euro’s mis door gedoe met uitvaartpolissen

30 april 2019 15:06
(Archieffoto) Beeld © Thinkstock

Voor nabestaanden is het vaak niet duidelijk of een overledene een uitvaartverzekering heeft. Hierdoor lopen ze soms duizenden euro's mis. Maar ook bij leven zorgen zulke verzekeringen voor gedoe. "Hij zei dat ik niks meer met die oude polissen kon."

Leon Schouten van de website Uitvaartverzekeringwijzer.net zegt dat er 'veel geld' blijft liggen omdat nabestaanden het geld van uitvaartverzekeringen niet claimen. 

Weggooien

Ook bij leven kunnen uitvaartverzekeringen veel gedoe opleveren, merkte Janneke Havelings. Zij benaderde uitvaartorganisatie Yarden toen er onduidelijkheid was bij haar en haar ouders over hun uitvaartpolis. "We snapten het even allemaal niet meer. Mijn ouders waren altijd verzekerd bij Nuva, dat is opgegaan in Yarden."

Bij het doornemen van de polissen kwam Havelings ook verzekeringspapieren tegen van andere, kleinere verzekeraars. "Dat zei ik tegen de man van Yarden die langs kwam om te helpen. Hij zei dat ik niks meer met die oude polissen kon en dat ik ze net zo goed weg kon gooien."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Nabestaanden lopen 'veel geld' mis omdat verzekeringen zoek zijn

Uitgekeerd

Haar onderbuikgevoel weerhield haar ervan dat te doen. Een zoektocht op internet wees uit dat de oude verzekeringen inmiddels onder Ardenta vielen. "Daar zeiden ze: 'Geeft u het polisnummer maar, ja hoor, hier ligt de polis van uw vader nog'."

Het bleek om een bedrag van in totaal zo'n drieduizend euro te gaan voor de uitvaarten van Havelings' ouders, haarzelf en haar broers. "Ze hebben netjes nieuwe polispapieren opgestuurd en bij overlijden wordt het geld uitgekeerd."

Wegdoen

Misschien wist de man van Yarden ook niet beter, denkt ze nu. "Maar mijn ouders zijn al sinds hun trouwen verzekerd en ze zijn nu 90. Die polissen ga ik echt niet meer wegdoen."

En zo is er wel meer onduidelijk, vindt Havelings. "Mijn ouders zijn ook nog lid van de begrafenisvereniging in het dorp. Wie moeten we als eerste bellen als een van hen overlijdt? U moet wel als eerste contact met ons opnemen, zeiden ze in het dorp, anders krijgt u 75 in plaats van 100 procent uitgekeerd. Er zijn nog zoveel mensen aangesloten bij een plaatselijke uitvaartvereniging, waarom wordt er dan toch zo moeilijk gedaan?"

Spijtig

Yarden heeft inmiddels via Facebook gereageerd op Havedings' verhaal. "Het is belangrijk niet zomaar oude polisbladen weg te gooien. Als oude polisnummers zijn overgenomen door nieuwe polisnummers is het terug te vinden in onze administratie. Spijtig dat u daar niet goed over bent geïnformeerd."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`