Steeds vaker on demand

Slapen en tv-kijken: zo ziet een dag eruit van een gemiddelde Nederlander

25 april 2019 12:04 Aangepast: 26 april 2019 11:43
Beeld © Thinkstock

Nederlanders kijken gemiddeld 3 uur en 5 minuten per dag naar films, series en video's. De ouderwetse televisie is nog steeds populair, maar we kijken steeds meer 'on demand': gemiddeld is dit nu 58 minuten per dag - drie jaar geleden was dat nog 38 minuten.

Dit blijkt uit een groot onderzoek naar tijdsbesteding onder bijna 3000 Nederlanders van 13 jaar en ouder. Zij hielden een week lang een dagboek bij over hun mediagebruik. Het onderzoek werd onder andere gedaan door het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP).

Wat we het meeste doen? Slapen. "Slapen is van alle activiteiten de meest tijdrovende. Gemiddeld doen we dat 8 uur en 49 minuten per etmaal", staat in het rapport. Onder de categorie slapen valt overigens ook 'rusten' en ontspannen'.

YouTube

Een andere grote activiteit is natuurlijk tv kijken. Het onderzoek is eerder in 2013 en 2015 uitgevoerd. Wat opvalt is dat Nederlanders nóg meer on demand zijn gaan kijken: 58 minuten per dag dus. In 2015 was dit nog 38 minuten. Onder on demand kijken wordt verstaan: uitgesteld kijken, het gebruik van online videodiensten en het kijken naar korte video's op diensten als YouTube.

Gemiddeld besteden Nederlanders 8 uur en 23 minuten aan media. Het gaat dan ook om bijvoorbeeld radio luisteren, lezen en appen. Ondanks dat het medialandschap snel verandert, is de tijdsbesteding van Nederlanders wat betreft mediagebruik stabiel.

Nederlanders luisteren gemiddeld zo'n twee uur per dag naar de radio: 1 uur en 53 minuten om precies te zijn. 15 minuten per dag wordt geluisterd naar eigen muziek en 19 minuten naar muziek via internet, bijvoorbeeld via een dienst als Spotify.

Lezen van papier nog steeds in trek

De gemiddelde leestijd is in vergelijking met drie jaar geleden op niveau gebleven en bedraagt 42 minuten. We lezen wel steeds meer digitaal: gemiddeld 14 minuten per dag, in 2015 was dit 12 minuten en in 2013 was dit 10 minuten.

Mannen lezen overigens iets meer digitaal: dit komt vooral omdat ze vaker nieuwssites en nieuwsapps gebruiken. Vrouwen lezen vaker boeken en tijdschriften.

Communiceren met de smartphone

De gemiddelde tijd voor communiceren via media - bellen, berichten sturen en gebruik van sociale media - bedraagt 1 uur en 4 minuten.

Ongeveer een derde daarvan gaat naar sociale media. De opkomst van de sociale media kanalen gaat volgens de onderzoekers hand in hand met de opkomst van de smartphone. Drie jaar geleden ging 48 procent van alle communicatie via media nog via de smartphone, in 2018 is dat opgelopen naar 62 procent.

Naast het SCP werkten ook veel media-onderzoeksbureaus mee aan het rapport: het Nationaal Luisteronderzoek (NLO), Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM), Stichting Kijkonderzoek (SKO), en het Platform Media- Adviesbureaus (PMA).

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Napraatprogramma's zijn hot: 'Zo kunnen fans toch samen tv kijken'

`