Vliegtaks 'mist doel'

Adviesraad aan kabinet: maak vervuiling door vliegen duurder

18 april 2019 13:35 Aangepast: 18 april 2019 15:08
Beeld © ANP

Het kabinet moet vervuiling door vliegen duurder maken. Die aanbeveling doet de raad voor leefomgeving en infrastructuur (RLI), een belangrijke adviseur van kabinet en parlement op het gebied van de leefomgeving.

De tickettaks die het kabinet overweegt, mist doel, en 'het afremmen van de vraag naar vliegen' is de meest kansrijke optie om Nederland op korte termijn duurzaam en leefbaar te houden, zegt de raad.

Op de schop

Het kabinet moet dit jaar een besluit nemen over de uitbreiding van Schiphol en de opening van luchthaven Lelystad. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) werkt daarnaast aan een luchtvaartnota, waarin gekeken wordt naar de toekomst van de luchtvaart op langere termijn. De RLI vindt dat het luchtvaartbeleid zoals dat tot nu toe gevoerd wordt, op de schop moet.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Of je nou vliegt naar Spanje of Australië: vliegtaks wordt 7 euro

Uitgangspunt in het nieuwe beleid zou moeten zijn dat de vervuiler betaalt. Voor mensen die vliegen, zou er daarom een heffing op vliegtickets moeten komen die 'dusdanig hoog' is, dat deze 'doorwerkt in het gedrag van de reiziger' en een 'duidelijke koppeling legt tussen de omvang van de heffing en de negatieve effecten van vliegen'.

Niet ver genoeg

Hoe verder de reis en hoe viezer het vliegtuig, hoe hoger de vliegheffing dus. Maar de tickettaks die het kabinet wil invoeren, is een vlaktaks van 7 of 15 euro per ticket. Ongeacht de afstand die gevlogen wordt en ongeacht het kerosineverbruik van het toestel waarmee je vliegt. De kabinetsplannen gaan zo niet ver genoeg, vindt de RLI.

Ook omdat de opbrengst van de taks naar de algemene middelen gaat en zo verdwijnt in de grote pot. De RLI zou liever zien dat het geld wordt gebruikt voor een subsidieregeling voor biokerosine. Zo kan de luchtvaartsector gedwongen worden 'schonere' brandstof te gebruiken, die door de subsidie niet duurder hoeft te zijn dan de huidige. Als dat wel zo is, bestaat het gevaar dat luchtvaartmaatschappijen buiten Nederland gaan tanken.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Discussie vliegtaks op scherpst van de snede (en soms over het randje)

Ook omdat de opbrengst van de taks naar de algemene middelen gaat en zo verdwijnt in de grote pot. De RLI zou liever zien dat het geld wordt gebruikt voor een subsidieregeling voor biokerosine. Zo kan de luchtvaartsector gedwongen worden 'schonere' brandstof te gebruiken, die door de subsidie niet duurder hoeft te zijn dan de huidige. Als dat wel zo is, bestaat het gevaar dat luchtvaartmaatschappijen buiten Nederland gaan tanken.

Eerder liet Natuur & Milieu al eens uitrekenen hoeveel duurder een vliegticket zou zijn als de vervuiling die vliegen veroorzaakt, wordt doorberekend aan reizigers. Gemiddeld zou een ticket 28 procent duurder zijn. 

Vliegen voor een habbekrats

De afgelopen jaren is vliegen heel goedkoop geworden, met als gevolg dat de vraag naar tickets enorm is gestegen, constateert de RLI. Omgekeerd zal een hogere prijs voor vliegen een temperende invloed hebben op de vraag naar luchtvervoer. Bepaalde groepen zullen andere afwegingen gaan maken, besluiten om niet te reizen, of op een andere manier, of naar een andere bestemming.

Omdat schoon vliegen nog decennia op zich zal laten wachten lijkt het afremmen van de vraag naar vliegen de meest kansrijke optie om binnen de randvoorwaarden van duurzaamheid en leefbaarheid te blijven, zegt de RLI.

Wist je dat wij ook een app hebben?
Daarmee heb je al het nieuws binnen handbereik. Download 'm hier.

Playstore Appstore

`