We onderschatten massaal het aantal abonnementen dat we hebben. De meeste mensen hebben er vijf tot vijftien, maar vrijwel iedereen denkt dat ze er slechts een paar hebben. Dat blijkt uit onderzoek van voorlichtingsinstituut Nibud.
Omdat het aantal aanbieders van abonnementen toeneemt, wilde het Nibud weten hoe huishoudens ermee omgaan. Hun conclusie: we zijn er 'vrij laks' in. Volgens de stichting onderschat 91 procent van de Nederlandse huishoudens het aantal abonnementen. De helft van de huishoudens heeft geen idee hoeveel geld ze ermee kwijt zijn per maand.
Makkelijk afsluiten
Nederlanders sluiten makkelijk nieuwe abonnementen af. Voorwaarden worden niet altijd gelezen, contracten worden vaak niet teruggevonden en 30 procent zit langer aan een abonnement vast dan de bedoeling is.

Vooral jongeren tot 25 jaar zijn gevoelig voor het afsluiten van abonnementen: ze hebben er gemiddeld zestien. 65-plussers hebben er gemiddeld negen. Ook hebben jongeren opvallend meer abonnementen op streamingdiensten, online muziek en private leaseauto’s dan de andere leeftijdsgroepen.
Checklist
Het Nibud heeft online een checklist geplaatst om er meer grip op te krijgen. Het instituut raadt Nederlanders aan om jaarlijks te controleren welke abonnementen ze hebben en of de contracten makkelijk terug te vinden zijn. Zo kunnen ze beter inschatten hoeveel abonnementen ze hebben en wat ze eraan kwijt zijn. De helft van de huishoudens heeft daar nu nog geen idee van, stelt het Nibud.
Top 5 meest afgesloten abonnementen:
- Combinatiepakket internet-tv-telefoon (85 procent)
- Mobiele telefoon met internet (76 procent)
- Streamingdiensten (47 procent)
- Loterijen (45 procent)
- Tijdschriften/tv-gids en Wegenwacht (beide 41 procent )