Lange wachttijd

Klachten over CBR bij ombudsman ruimschoots verdubbeld

10 april 2019 16:39 Aangepast: 10 april 2019 16:43
Kandidaten bij een examencentrum van het CBR. Beeld © ANP

Het aantal klachten over het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen) bij de Nationale ombudsman is vorig jaar meer dan verdubbeld naar 1038. De klachten komen vooral van ouderen en mensen die een gezondheidsverklaring nodig hebben.

In zijn vandaag verschenen jaarverslag noemt de ombudsman de stijging van de klachten bij het CBR 'het meest opvallend'. Hij riep minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) in februari al op om in te grijpen. Zij heeft het toezicht op de instantie inmiddels aangescherpt. De minister krijgt maandelijks rapporten van het CBR over de stand van zaken.

Lange wachttijd

Volgens de ombudsman klagen automobilisten over de lange wachttijd bij aanvragen voor rijbewijzen waarvoor ze een gezondheidsverklaring nodig hebben. Ook is het CBR telefonisch slecht bereikbaar en heeft het zijn administratie niet op orde. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Rijbewijs ingetrokken na eerlijk melden depressie: 'Dit is niet in de haak'

Minder klachten bij ombudsman

Bij de Nationale ombudsman kwamen vorig jaar 25.674 vragen, hulpverzoeken en klachten binnen van burgers die op problemen stuitten bij (overheids)instanties. Dat zijn er ruim 3700 (12 procent) minder dan in 2017. Een verklaring voor de daling geeft de ombudsman niet, maar hij wijst er wel op dat over de gemeenten het aantal klachten ook met 12 procent afnam. Met 4667 klachten scoren de gemeenten het hoogst bij de ombudsman.

Verder deed het ministerie van Binnenlandse Zaken het een stuk beter (-39 procent), evenals het Centraal Justitieel Incassobureau CJIB (-36 procent), de Belastingdienst (-14 procent) en de politie (-10 procent). De ombudsman kreeg meer klachten over de Dienst Justitiële Inrichtingen (+23 procent) en het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (+17 procent).

De Nationale ombudsman Reinier van Zutphen presenteerde zijn jaarverslag vandaag samen met dat van Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer. Ze merkten vorig jaar dat zelfs burgers die zichzelf doorgaans goed kunnen redden, te vaak de weg kwijtraken als ze aankloppen bij instanties. Ze stuiten op protocollen en procedures, gesloten loketten en dienstverlening die verder van de burger wordt georganiseerd. Van Zutphen en Kalverboer vinden dat professionals bij de overheid en andere instanties meer tijd, ruimte en middelen moeten krijgen om hun werk goed te kunnen doen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Oudere zonder rijbewijs dupe van rommeltje bij CBR, geen coulance

`