'Doel bereikt'

ProRail stopt campagne met toegetakelde kleren na ophef

08 april 2019 11:23 Aangepast: 08 april 2019 11:28
Een shirt uit de campagne. Beeld © ProRail.

ProRail stopt met de campagne 'Victim Fashion, created by accident' nadat er vorige week veel ophef over was ontstaan. Machinisten en conducteurs van de NS waren geschokt, omdat in de campagne nagemaakte beschadigde kleding te zien was van treinslachtoffers.

"Omdat de campagneboodschap 'opletten rond het spoor is van levensbelang' door alle reacties al enorm veel jongeren heeft bereikt binnen een korte tijd, kan ProRail de campagne in deze impactvolle vorm afronden" , schrijft de spoorbeheerder.

Op de website van Victim Fashion konden afbeeldingen van dertien beschadigde kledingstukken worden aangeklikt. De kleding was nagemaakt van jonge slachtoffers die slachtoffer werden van een treinongeluk. Op de site zag je wie de drager was en hoe hij of zij om het leven was gekomen of zwaargewond was geraakt.

'Verbazing, ongenoegen en afschuw'

Vrijdag ontstond er veel ophef rond de campagne. Vooral medewerkers van de NS waren boos. Zo vond Marjan Rintel, directeur operatie NS, de campagne ongepast. De beelden herinneren machinisten en conducteurs aan traumatische ervaringen met spoorongelukken, zei ze. Ze begreep het belang van de campagne, maar was het niet eens met de vorm. "Ik heb aan de directie van ProRail onze verbazing, ongenoegen en afschuw geuit."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Campagne ProRail te veel voor machinist John: 'Weer die knoop in mijn maag'

ProRail: "De campagne maakte veel los. Bij jongeren, en bij de rest van Nederland. Er was veel steun, kritiek en emotie. Aan de gevoelens van nabestaanden, machinisten en conducteurs gaan we niet voorbij. Dankzij de discussies leeft het onderwerp misschien wel meer dan ooit." Het 'doel is bereikt', vinden ze.

Heb jij vragen over zelfmoord?

Stichting 113 Zelfmoordpreventie0900-0113

Openingstijden: 24 uur, 7 dagen per week

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`