Miljoenen passagiers

Vliegtuig blijft populair voor korte afstand: 'Ticket zou veel duurder moeten'

07 april 2019 06:28 Aangepast: 08 april 2019 17:46
Daar gaat er weer één. Meer dan 23.000 mensen per dag pakken voor een klein stukje het vliegtuig vanuit Nederland. Beeld © ANP / Bart Maat

Je hoort het regelmatig: vliegen is slecht voor het milieu, voor korte afstanden kun je beter met de trein. Ook de regering wil korte vluchten ontmoedigen. Toch maken miljoenen mensen per jaar nog een korte vlucht van of naar Nederland, blijkt uit nieuwe cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op verzoek van RTL Nieuws samenstelde.

RTL Nieuws bekeek de cijfers van alle vliegvelden die op minder dan 500 kilometer afstand van een Nederlands vliegveld liggen.  

In 2018 vlogen bijna 8,5 miljoen passagiers vanuit Nederland naar zo'n vliegveld. Dat zijn er gemiddeld meer dan 23.000 per dag, iets meer dan een vijfde van alle vertrekkende passagiers. Het overgrote deel, 96 procent, vloog vanaf Schiphol. Het gaat om enkele reizen: als aankomende passagiers ook worden meegenomen, waren er bijna zeventien miljoen korte vliegreizen in 2018.

De populairste bestemming van de korte vluchten is Londen: met 2,7 miljoen vertrekkende passagiers in 2018 is die stad goed voor een derde van de korte reizen.

Tussen de passagiers van korte vluchten zitten ook overstappers, die de korte vlucht maken als onderdeel van een langere reis. Het is onbekend hoeveel passagiers dat precies zijn, maar op Schiphol maakte vorig jaar 37 procent van de passagiers een overstap, en dat is volgens luchtvaarteconoom Eric Pels relatief hoog. Bij andere grote luchthavens als Heathrow in Londen en Charles de Gaulle in Parijs ligt het aantal overstappers rond de dertig procent.

Trein is geen goed alternatief

Het is niet gek dat nog zoveel mensen korte vluchten maken, zegt Pels. Hij werkt als luchtvaarteconoom bij de VU in Amsterdam. Pels: "De trein is eigenlijk alleen naar Brussel en Parijs een goed alternatief, en misschien naar Londen met de nieuwe Eurostar-trein."

Volgens Pels is er nog geen effect te zien van de roep om minder te vliegen. "Als je wil dat mensen minder vliegen, is er maar één manier om dat voor elkaar te krijgen, en dat is om er een hogere prijs aan te hangen. Er worden allerlei milieukosten veroorzaakt door luchtvaart, dan is het gek dat je voor een tientje naar de andere kant van Europa kan vliegen. Een ticket zou veel duurder moeten worden."

Bekijk hier hoeveel mensen een korte vlucht maken, en hoe lang een treinreis zou duren:

Werkt de tool niet goed? Klik hier om hem in een nieuw scherm te openen.

Belastingvoordeel voor het vliegtuig

Op dit moment gelden er allerlei belastingvoordelen voor vliegreizen. Zo zit er geen btw op vliegtickets, en wordt ook over de kerosine geen belasting geheven. Ondertussen is het lage btw-tarief op treinkaartjes dit jaar verhoogd van zes naar negen procent.

Pels: "Om het milieu te beschermen, moet er iets gebeuren. Maar het mag geen geld kosten, want niemand wil zelf meer betalen. Dat gaat niet lukken."

Het kabinet is wel van plan om in 2021 een vliegtaks in te voeren, maar die bedraagt maar 7 euro per ticket, ongeacht de bestemming.

3,7 miljoen extra treinreizigers

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat berekende vorig jaar dat in 2030 ongeveer 3,7 miljoen reizen per jaar met de trein in plaats van het vliegtuig kunnen worden uitgevoerd. Dan moet er wel een hoop veranderen aan het treinvervoer. Zo zouden treinen vaker moeten rijden, en de reistijd moet op een aantal trajecten omlaag. Ook zouden treintickets 20 procent goedkoper moeten worden en moet het makkelijker worden om van het vliegtuig over te stappen naar de trein.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zegt al veel te doen om passagiers van het vliegtuig naar de trein te krijgen. Daarvoor moet veel samengewerkt worden met andere landen. Zo is staatssecretaris Stientje van Veldhoven deze week in Berlijn, om met de Duitse regering te praten over snellere treinen van Nederland naar de Duitse hoofdstad. 

Zoek het op

De cijfers vliegen je in het nieuws om de oren, maar wat betekenen ze voor jou? De onderzoeksredactie van RTL Nieuws vertaalt de meest interessante data naar interactieve tools, graphics en kaarten. Zo kun jij jouw eigen situatie of buurt bekijken.

Bekijk alle artikelen op de overzichtspagina van Zoek het op of druk op 'Volgen' om automatisch op de hoogte te worden gehouden van nieuwe artikelen.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`