Meer begrip

Begeleiding kankerpatiënten door bedrijfsartsen schiet tekort

01 april 2019 19:03 Aangepast: 01 april 2019 19:13
Veel (ex-)kankerpatiënten en hun naasten gaan minder werken. Beeld © RTL Nieuws

Mensen die de diagnose kanker hebben gehad worden nog steeds niet goed begrepen door hun werkgever, blijkt uit onderzoek. Ook bedrijfsartsen schieten volgens de (ex-)kankerpatiënten flink tekort. "Ik dacht dat ik moest doen wat de bedrijfsarts zei."

De begeleiding van kankerpatiënten door bedrijfsartsen moet beter, dat zegt de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK) naar aanleiding van een onderzoek onder 3500 kankerpatiënten. Ruim een kwart van de patiënten die begeleid werd door een bedrijfsarts, vindt dat die begeleiding tekort schoot.

Patiënten missen specifieke kennis en voelen zich daardoor onbegrepen. Ook hebben ze vaak het gevoel dat ze gepusht worden om weer snel aan het werk te gaan, terwijl ze daar nog niet aan toe zijn. De mensen die vonden dat hun begeleiding onder de maat was, gaven de zorg van de bedrijfsarts een 4,6 als rapportcijfer.

'Ik had veel ambitie'

"Ik had veel ambities en wilde blijven werken toen ik hoorde dat ik kanker had", vertelt Anjo Bloemen. In 2011 ontdekte ze dat ze borstkanker had. Maar na een jaar en acht chemokuren ging het niet meer. "Het contact met de bedrijfsarts tijdens de chemokuren was alleen telefonisch. Ik dacht dat ik moest doen wat de bedrijfsarts zei, ook toen hij zei dat hij wel vond dat ik weer aan het werk kon."

Voor haar gevoel ging Anjo veel te snel weer naar kantoor. "Ik ben twee keer vier uur gaan werken, maar mijn taken waren al overgenomen door een vervanger. Er was helemaal geen noodzaak dat ik daar weer zat. Ik ging vaak huilend naar huis." Inmiddels werkt Anjo 27 uur, maar sinds de laatste behandeling in 2012 heeft ze nog elke dag last van de kanker. Bekijk hieronder haar verhaal.

Gevolgen van kanker

Mirjam van Belzen van NFK noemt de resultaten van de enquête zorgwekkend. "Het zou goed zijn als bedrijfsartsen en aanverwante disciplines zich beter zouden verdiepen in de korte- en langetermijngevolgen van kanker." Volgens haar vraagt kanker om maatwerk en wordt dat niet altijd geboden.

Elk jaar horen ongeveer 45.000 mensen die werken dat ze kanker hebben. Werknemers in loondienst krijgen dan meestal begeleiding van een bedrijfs- of verzekeringsarts. Er zijn ook bedrijfsartsen die gespecialiseerd zijn in kanker, maar in heel Nederland hebben we er daar maar 26 van. Niet alle werkgevers weten deze gespecialiseerde bedrijfsartsen bestaan en niet alle werkgevers vinden het nodig die in te schakelen. Van de 3500 kankerpatiënten die de enquête van NFK invulden kregen er maar 31 begeleiding van een bedrijfsarts gespecialiseerd is in oncologie.

Veel (ex-)kankerpatiënten en hun naasten gaan minder werken:

  • Eén op de tien patiënten (10 procent) geeft aan zijn baan verloren te hebben vanwege de kanker(behandeling).
  • De meerderheid van de patiënten (88 procent) en naasten (73 procent) geeft aan dat hun werksituatie (tijdelijk) is aangepast vanwege de kanker(behandeling).
  • De meeste patiënten hebben zich (gedeeltelijk) ziek gemeld (48 procent), zijn (tijdelijk) gestopt met werken (27 procent) of zijn (tijdelijk) minder uren gaan werken (24 procent).
  • Iets minder dan de helft van de patiënten (45 procent) is begeleid door een arts gespecialiseerd in werk, meestal een bedrijfsarts.
  • Ruim een kwart van de patiënten (27 procent) geeft aan iets gemist te hebben in de begeleiding van de bedrijfsarts.

Bron: Nederlandse Federatie van Kankerpatiënten organisaties

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Danielle had kanker en kwam niet aan de bak: 'Ik wilde bij sollicitaties eerlijk zijn'

Relatie opbouwen

Voor de NVAB, de Nederlandse Vereniging voor Arbeids- en bedrijfsgeneeskunde, komen de uitkomsten van de enquête niet als een verrassing. Zij werken al een aantal jaar aan een nieuwe richtlijn om de begeleiding te verbeteren, die richtlijn is pas vorige week definitief geworden.

Desiree Dona van de NVAB ziet dit onderzoek dan ook als een ruggensteun om snel werk te maken van de invoering van de richtlijn. "Dit onderzoek geeft de urgentie aan van goede begeleiding door bedrijfsartsen. Bedrijfsartsen moeten in een vroeg stadium betrokken worden bij de zieke werknemer, zodat we een relatie op kunnen bouwen. Dat gaat nu vaak nog niet goed."

Ook partners gaan minder werken

Niet alleen (ex-)kankerpatiënten passen hun werksituatie aan, ook de mensen die dichtbij hen staan gaan minder werken. 65 procent van hen besloot om hun werksituatie (tijdelijk) aan te passen. Meer dan een kwart van hen maakte deze keuze samen met hun werkgever of opdrachtgever. Maar bij 8 procent van hen werd dit alleen door de opdrachtgever bepaald.

Voor een artikel op onze site zijn we op zoek naar partners of naasten van mensen die kanker hebben (gehad). Wil jij vertellen hoe jij en je werkgever met de situatie zijn omgegaan, mail dan naar oproep@rtl.nl.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Jonge vrouwen blijven achter in salaris na kankerdiagnose'

`