PostNL

Geen klachtenregen, maar een zegen: 'Pakjesman Jan is geliefd in het hele dorp'

26 maart 2019 19:05 Aangepast: 27 maart 2019 07:34
Ilonka met de favoriete pakketbezorger van heel Valthermond: Jan. Beeld © Eigen foto

Zeg PostNL en het eerste dat je terughoort, is waarschijnlijk gemopper over het niet (of kapot) aankomen van een pakje. Toch is het niet alleen maar kommer en kwel met de pakketbezorgers, bewijzen deze drie mannen.

Volgens de Consumentenbond 'zorgt geen enkel ander bedrijf voor zoveel klachten' als PostNL. De pakketbezorger zelf zegt dat de vele klachten logisch zijn, omdat het bedrijf ook heel veel pakketjes aflevert.

Netjes

Mensen die over PostNL klagen, zijn vooral gepikeerd over het feit dat hun pakketje zoekraakt of niet wordt bezorgd. Ook dat de bezorger ten onrechte aangeeft dat er niemand thuis is om het pakje aan te nemen, zorgt voor veel ergernis. 

Daar heeft Desi uit Rijsoord (bij Ridderkerk) geen last van, zegt ze. "Pakketbezorger Simon is gezellig en vrolijk. Als hij onze auto's voor het huis ziet staan, roept hij al: 'Desi en Arno, zijn jullie thuis?'. Als we er niet zijn, legt hij de pakketjes altijd in de garage. En netjes een briefje in de bus dat ze daar liggen." 

Seinen

Simon komt toch zeker een keer per week bij ze langs, zegt Desi. "Hij vraagt altijd hoe het gaat. Als ik hem in de auto tegenkom met zijn bus, seinen we even met onze lichten naar elkaar. Of we zwaaien." 

Ze kan zo goed met Simon overweg, dat ze hem geregeld wat te drinken of te snoepen geeft. "Geen kop koffie, daar heeft hij geen tijd voor, maar bijvoorbeeld een flesje drinken voor in de bus. Met Kerst hebben we hem ook een cadeau gegeven. Hij doet zijn werk gewoon goed."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Consumentenbond klaar met PostNL om klachtenregen over pakketbezorging

Positiviteit

Ook Mariska, die sinds een jaar in Emmen woont, heeft zo'n fijne pakketbezorger. "Zeker toen we net waren verhuisd, hebben we heel veel online besteld. Toen stond hij zo'n beetje dagelijks op de stoep. Hij hoeft niet eens meer aan te bellen, door zijn fluitje weten we al dat hij eraan komt." 

En al-tijd is hij vrolijk, zegt ze. "Dan kijk ik met een slaaphoofd boven door het raam en zegt hij 'goedemorgen schone slaapster, ik leg het voor je deur, doe maar rustig aan!'. Naar mijn vriend maakt hij ook zulke opmerkingen, hij wil niet meer dan een stukje positiviteit in je dag brengen. En hij is altijd op tijd." 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

PostNL verhoogt tarieven voor pakketbezorgers

Altijd vrolijk

Iedereen in het Drentse Valthermond is positief over pakketbezorger Jan. "Valthermond is een dorp van 12 kilometer lang, maar vraag wie dan ook langs zijn route naar Jan en ze kennen 'm", zegt Ilonka. "Zijn enthousiasme, zijn passie voor zijn werk maken hem zo speciaal." 

Ook de rest van het dorp is zo positief over Jan, dat weet ze zeker. "Hij is tegen iedereen zo aardig, met een dikke glimlach. Vanmiddag hadden we het nog over hem op het schoolplein. 'Jan, de man die altijd vrolijk is', zeggen ze dan. 

Zelf woont ze bijna tien jaar in het dorp en zeker acht daarvan bezorgt Jan al pakketjes bij ze. "Als je iets bestelt, hoop je altijd dat hij het komt bezorgen. De pakketjes zijn altijd dik in orde, nooit beschadigd. En als we niet thuis zijn, vindt hij altijd een goed plekje om ze achter te laten. Er mankeert nooit wat aan." 

`