Zelfstandig besluit

Toelating stint op de weg ging buiten top ministerie om

14 maart 2019 18:10 Aangepast: 14 maart 2019 18:24
Beeld © Hollandse Hoogte

De elektronische bolderkar stint is in 2011 toegelaten tot het verkeer zonder dat de hoogste politieke en ambtelijke bazen hiervan op de hoogte waren. Het besluit om het vervoer tot maximaal tien kinderen toe te staan, werd goedgekeurd door een 'afdelingshoofd' van het toenmalige ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Dit blijkt uit documenten die het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zojuist heeft vrijgegeven na een verzoek van RTL Nieuws. Daaruit blijkt ook dat de hoogste ambtenaar van dit ministerie na het ongeluk in Oss zeer verbaasd was over de gang van zaken en liet onderzoeken hoe dit kon.

Niet buiten zijn boekje

Het afdelingshoofd was ervan op de hoogte dat de stint als 'bijzondere bromfiets' de eerste was die werd toegelaten om meerdere personen te vervoeren. Omdat de toen geldende regels hierover niets voorschreven, kreeg de stint goedkeuring. De ambtenaar die de toestemming gaf, ging niet buiten zijn boekje: de beslissing viel binnen zijn 'mandaat'.

Het ministerie wil een groot aantal van het honderden documenten tellende stint-dossier niet openbaar maken. Die stukken gaan onder meer over een mogelijke 'aansprakelijkheid' van de overheid door de toelating van de stint. Ook zijn er juridische adviezen over de vraag of de stint mogelijk 'onrechtmatig' van de weg is gehaald en documenten die te maken hebben met het gebrek aan toezicht. Interne stukken over aanscherping van handhaving en toezicht – vóór het ongeval in september 2018 – worden ook niet openbaar.

Bedrijfsongeval

Uit de stukken blijkt verder dat de Inspectie SZW (de vroegere Arbeidsinspectie) nu ook onderzoek doet in de nasleep van Oss, waarbij vier kinderen om het leven kwamen. Het is voor het eerst dat de rol van deze inspectie duidelijk wordt. "Het gaat hier om een bedrijfsongeval", bevestigt een woordvoerder van de Inspectie SZW.

Daarbij wordt onder meer gekeken of de betrokken kinderopvang de regels voor training en opleiding van de bestuurster heeft gevolgd. Als dat niet zo zou zijn, zou dat kunnen leiden tot een boete.

Verbod stint leidt tot problemen opvangcentra

Kinderopvangcentra werden geconfronteerd met een groot probleem nadat de stint voorlopig werd verboden.
Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Nieuwe eisen stint: maximaal 8 kinderen, extra rem, meer controles

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`