Levensreddend

112 weet vanaf nu precies waar beller in nood is: 'Dit kan het verschil maken'

12 maart 2019 15:00 Aangepast: 12 maart 2019 23:05
De 112-meldkamer

Mensen in nood die 112 bellen, sturen voortaan automatisch hun locatie naar de meldkamer. Daarmee kunnen hulpdiensten sneller hulp naar de juiste plek sturen. De techniek werkte al in veel andere Europese landen, maar vanaf vandaag ook op de meeste mobiele telefoons in Nederland.

Meldkamers hebben nu soms nog moeite om de juiste locatie van een incident of beller in nood te achterhalen. Ook kan het omschrijven van de omgeving veel tijd in beslag nemen. Met de nieuwe techniek die nu in gebruik is, zijn die obstakels voorbij.

Vertraging

Vorig jaar uitte het Europese netwerk van alarmcentrales (EENA) kritiek op Nederland omdat 112-bellers hier niet automatisch hun locatie konden delen. Deze techniek werd al wel in landen om ons heen toegepast. Na Kamervragen hierover heeft minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid gezegd dat de techniek (Advanced Mobile Location) eind 2018 beschikbaar moest zijn. Dat is uiteindelijk een paar maanden vertraagd.

Uit documenten die RTL Nieuws met een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur heeft opgevraagd, blijkt dat de politie in 2016 al constateerde dat de techniek 'levens kan redden'. Maar, zo blijkt uit de documenten, er werd prioriteit gegeven aan de ontwikkeling van een uit Finland aangekochte 112-app. Die app is echter nog niet beschikbaar in Nederland. 

Zo werkt de locatieherkenning bij 112:

Wie met zijn mobiele telefoon 112 belt, stuurt via de provider automatisch de locatie door. Om de coördinaten te berekenen gebruikt de telefoon wifi, gps en andere sensoren. Daar heeft de telefoon zo’n 20 seconden voor nodig, maar dit gebeurt allemaal op de achtergrond tijdens het gesprek. De coördinaten worden in een soort sms aan de meldkamer gestuurd, die de informatie kan uitlezen en zo op enkele meters nauwkeurig kan zien waar de beller is. Het versturen van de data is voor de beller gratis.

Dat juiste locatiemeldingen belangrijk zijn, bewijst het ongeluk waarbij Akkie van der Ploeg (59) uit het Friese Buitenpost is overleden. Ze belandde eind 2017 met haar auto in een kanaal. Akkie kon nog 112 te bellen, maar de verbinding werd verbroken toen ze onder water kwam. De hulpdiensten vonden haar auto pas na anderhalf uur, omdat ze niet wisten waar ze te water was geraakt.

Nieuw systeem 112-meldingen 'gaat levens redden'

Met het nieuwe systeem kunnen hulpdiensten veel sneller ter plaatste zijn.

Bossen of duinen

Akkies oom Nico Nauta is blij dat locaties nu nauwkeuriger worden doorgegeven. "We zijn blij dat deze techniek er nu ook hier is, omdat het mensenlevens kan redden." Dat ziet ook de politie. "Soms weten mensen in nood het even niet meer of is de precieze locatie niet gemakkelijk te beschrijven, bijvoorbeeld in een uitgestrekt bos of duingebied. Advanced Mobile Location kan dan het verschil maken", zegt projectleider Jan van Loosbroek.

De techniek is vanaf vandaag landelijk beschikbaar op Androidtelefoons. Later dit jaar werkt het ook op iPhones.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Techniek meldkamer 112 loopt achter: 'Levens in gevaar'

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`