Vliegramp Ethiopië

Tweede ramp met hetzelfde type Boeing in vijf maanden tijd

10 maart 2019 11:53 Aangepast: 10 maart 2019 16:30
Experts onderzoeken delen van het neergestorte toestel van Lion Air in oktober. Beeld © AFP

Het neergestorte passagiersvliegtuig in Ethiopië is van hetzelfde type als het Lion Air-vliegtuig dat vijf maanden geleden verongelukte in Indonesië. Het gaat om een vrij nieuw type: een Boeing 737 MAX.

Vanochtend stortte het toestel van maatschappij Ethiopian Airlines, een Boeing 737-800 MAX, neer. Er waren 149 passagiers en acht bemanningsleden aan boord. Niemand heeft het ongeluk overleefd. Er was sprake van vijf Nederlandse slachtoffers, maar het ministerie van Buitenlandse Zaken zegt dit een fout betrof van de Keniaanse staatssecretaris die Nederlanders met Duitsers verward heeft.

Instabiel

Het toestel was opgestegen in Addis Abeba en was op weg naar het Keniaanse Nairobi. Het stortte 62 kilometer neer, na 6 minuten vliegen. Uit data die gedeeld zijn door Flightradar24 blijkt dat de snelheid waarmee het toestel daalde, 'instabiel' was.

De passagiers in het toestel komen uit 33 verschillende landen, meldt de staats-tv. "Ethiopia Airlines is de grootste vliegtuigmaatschappij in Afrika", zegt correspondent Saskia Houttuin. "De afgelopen jaren zijn ze veel verder gegroeid. Ook de luchthaven in Addis Abeba is flink uitgebreid. Het zou goed kunnen dat veel passagiers vanuit een ander land kwamen en in Addis zijn overgestapt, en dus niet per se in Ethiopië verbleven."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Geen overlevenden vliegtuigcrash Ethiopië, passagiers uit 33 landen

Eerdere Boeingramp

Afgelopen oktober kwamen 189 mensen om bij de vliegramp in Indonesië. Een Boeing 737 MAX 8 van Lion Air stortte in de Javazee, 12 minuten nadat het was opgestegen.

Boeing is nog steeds bezig met het onderzoek naar die ramp. Nu zegt de vliegtuigfabrikant via Twitter de situatie op de voet te volgen. Veel mensen reageren: ze vinden dat de toestellen voorlopig aan de grond gehouden moeten worden.

Onderzoekers maakten in november bekend dat de snelheidsmeter van het neergestorte vliegtuig het niet deed. Uit onderzoeksrapporten bleek dat de piloten, beiden met vele duizenden vlieguren, moesten vechten tegen de automatische correcties van de boordcomputers. Na 11 minuten verloren zij de controle.

Fabrikant Boeing stuurde daarna een veiligheidswaarschuwing uit aan luchtvaartmaatschappijen en piloten. De waarschuwing heeft betrekking op wat piloten moeten doen als de sensor niet goed functioneert.

Op en neer

Luchtvaartdeskundige Joris Melkert zegt tegen RTL Nieuws dat het te vroeg is om conclusies te trekken over de oorzaak van de ramp in Ethiopië. "Net als bij de vlucht van Lion Air zie je in de data dat de snelheid naar beneden instabiel is. Wat ik zie in de hoogte, dan gaat dat niet heel erg op en neer. Hij klimt eerst naar 7500 voet, lijkt daarna even stabiel, en daalt daarna een klein stukje. Dan is hij weer stabiel, begint weer te klimmen en dan verdwijnt-ie. Er gebeurt wel iets, maar het is niet zo variabel als destijds bij Lion Air. Daar kon je zien dat ze gevochten hebben tegen de computer."

Melkert zegt de toestellen over de hele wereld zijn verkocht. "Dit is de nieuwste variant van de 737, het is de vierde generatie. TUI vliegt er ook mee." TUI heeft drie toestellen in gebruik. "Wij hebben op dit moment geen aanleiding om aan te nemen dat we niet veilig kunnen vliegen ermee", zegt een woordvoerder.

Duizenden toestellen

De 737 MAX is tot nu toe een succes voor Boeing, meldt Luchtvaartnieuws.nl. Halverwege het jaar 2017 begonnen ze met het leveren van de toestellen. Er vliegen er nu enkele honderden van rond. In totaal zijn meer dan 4700 exemplaren van het type besteld.

Ethiopian Airlines had het toestel sinds november vorig jaar in gebruik.

`