#doeslief

Campagne tegen huftergedrag: 'Doe eens lief'

04 maart 2019 06:23 Aangepast: 04 maart 2019 18:41

Bumperkleven, schelden op sociale media, voordringen in de trein. De stichting SIRE wil met de campagne #doeslief aandacht vragen voor bewust en onbewust asociaal gedrag.

"Het gebeurt elke dag. Vaak hebben mensen hun onaardige gedrag niet eens door", zegt Lucy van der Helm, directeur van SIRE (Stichting Ideële Reclame).

Er lijkt een discrepantie te bestaan tussen het Nederlandse, tolerante imago en dat wat Nederlanders dagelijks ervaren in de omgang met elkaar, zegt Edwin Beijer, projectleider van de campagne. "De vrijheid van meningsuiting waar we zo trots op zijn, baart ons ook de grootste zorgen."

Doe eens lief

Van der Helm hoopt dat door de campagne mensen zich realiseren dat onaardig gedrag nergens voor nodig is en dat het anderen kwetst.

'Doe eens lief' moet mensen aansporen elkaar aan te spreken op onaardig gedrag. "Daarmee willen we Nederland een beetje mooier en liever maken."

SIRE #Doeslief

Eén van de tien online video's: afgelopen jaar waren er 146.671 scheldtweets met het woord 'kanker'

Onderschatten

"Eén van de grootste irritaties in Nederland komt voort uit overlast die anderen veroorzaken," zegt Paul van Lange, hoogleraar sociale psychologie aan de VU Amsterdam. Volgens Van Lange geeft 87 procent van de Nederlanders aan dat we wel wat aardiger kunnen zijn voor elkaar. "Velen willen zich daar best voor inzetten als anderen dat ook doen."

Volgens de hoogleraar is morele superioriteit een grote hindernis. Vergeleken met zichzelf vinden veel mensen dat anderen zich gemiddeld genomen veel onaardiger en minder sociaal gedragen. Een ander struikelblok is dat mensen vaak onderschatten wat de gevolgen zijn van hun gedrag voor anderen. "De bestuurder in haast zal niet altijd zien dat de andere weggebruiker bumperkleven als erg bedreigend kan ervaren." 

Hoe asociaal zijn Nederlanders eigenlijk? Editie NL zocht het uit.

Overal te zien

De campagne zal overal te zien zijn: van dagbladen tot en met de bioscoop en sociale media. Er zijn twaalf radiospots, acht TV commercials en tien online video's.

Als onderdeel van de campagne zal SIRE op 7 maart  een dag lang realtime reageren op onaardig gedrag op sociale media met #doeslief.

Top 5 onaardig gedrag

  1. in het verkeer
  2. op social media
  3. in het openbaar vervoer
  4. in de politiek
  5. in de supermarkt

Herken jij ze nog? 50 jaar reclames van SIRE

Kindermishandeling, vuurwerk, asociaal gedrag… Al vijftig jaar maakt de Stichting Ideële Reclames (SIRE) campagnes over maatschappelijke thema’s. Ken jij deze nog?
`