Complimentenspel

Juf Milou leert kinderen sociale skills met Wie is de Mol-spel in de klas

01 maart 2019 07:50 Aangepast: 01 maart 2019 09:43
Juf Milou. Beeld © Eigen foto

Juf Milou van Vliet uit Zaandijk heeft wel een hele creatieve manier gevonden om een betere sfeer in haar groep te creëren. Ze speelt met de kinderen van groep 5 Wie is de Mol, waarbij de mol de hele dag 'stiekem' complimenten moet geven.

Vandaag is het 'Nationale Complimentendag', de dag waarbij het draait om het tonen van persoonlijke waardering. Milou, juf van groep 5 van basisschool De Piramide in Koog aan de Zaan, is wel van de complimentjes.

Nadat de moeder van een van de leerlingen had getwitterd over Milous complimentenspel, gegoten in een Wie is de Mol-jasje, kwamen daar veel enthousiaste reacties op. Ook Milou kreeg leuke reacties binnen, zegt ze tegen RTL Nieuws. 

Oprechte complimenten

Het spel werkt als volgt. Als Milous kinderen weg zijn, verstopt ze een stuiterbal in het laatje van een van de leerlingen. De opdracht is om, als je dat balletje hebt, complimenten te geven aan je klasgenoten of de juf. "Maar het moeten wel oprechte complimenten zijn", legt Milou uit. "Je mag dus niet zeggen dat iemand mooie schoenen heeft, terwijl je dat niet vindt."

Als je de stuiterbal hebt, mag je dat niet doorvertellen aan je klasgenoten. De complimenten moeten dus 'stiekem' worden gemaakt. "Toen ik dat voorstelde aan de kinderen, zeiden ze gelijk: dat valt op. Daarom gaan kinderen nu 'mollen' en elkaar complimenten geven, terwijl zij niet de stuiterbal hebben."

Sfeer

Het idee van het spel is om de positieve kanten van elkaar zien. "Je krijgt er een hele fijne sfeer van in de klas. Aan het eind van de dag bespreken we het. Van wie heb je een compliment gehad? Waarom denk je dat dat de persoon is die complimenten moet uitdelen? Wat is er gezegd? En ondertussen hebben ze, zonder dat ze het doorhebben, de hele dag op een hele goede manier gecommuniceerd."

Die positieve sfeer is volgens Milou onmisbaar. "Het is de basis. Als er gedoe in de klas is en er wordt gepest, dan komen kinderen niet tot leren. Terwijl het uiteindelijke doel is om ze zoveel mogelijk bij te brengen."

Blije leerlingen

Het hebben van een gezellige klas is als leraar natuurlijk ook leuk, zegt ze. "Bij de tien-minuten-gesprekken laten ouders ook weten dat hun kinderen blij naar school gaan, door de positieve sfeer die er in de klas is."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Juf Daisy bij tien beste docenten van de wereld: 'Het wordt nu echt onwerkelijk'

Sinds ze het spel spelen, is Milous klas veranderd. "Ik merk dat ze na een halfjaar veel socialer zijn geworden. Ze helpen elkaar bijvoorbeeld met rekenen en zetten tafels voor een ander recht na een toets, zonder dat ik daarom heb gevraagd."

Complimenten

De complimenten die de kinderen elkaar geven, zijn heel wisselend. "Sommige kinderen blijven oppervlakkig, die vinden het lastig. Ze zeggen 'wat heb je een mooie trui' of 'wat heb je mooie schoenen'. Voor een kind van 8 of 9 jaar is dat een mooi compliment. Die zijn vaak trots op hun kleding, hebben ze soms zelf uitgezocht."

"De kinderen die wat vaardiger zijn, zeggen bijvoorbeeld: 'wat kun jij goed tekenen' of 'wat heb je het goed gedaan bij rekenen'. Het leukste vond ik dat er een jongen was die alle kinderen een compliment had gegeven. Dat was niet helemaal de bedoeling, maar hij gunde iedereen een compliment. Dat was zo leuk."

Positiviteit

Milou zegt dat ze niet de enige is die een complimentenspel doet in haar klas. "Andere leraren gebruiken bijvoorbeeld de complimentenbal, of 'de blije kikker'. Een collega is nu ook van plan om het complimentenspel met haar klas te doen, in Wie is de Mol-vorm. Ik vind het zo fijn dat collega's én ouders er zo positief op reageren. Die positiviteit is ook precies de insteek van dit spel."

RTL Nieuws

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore