Vakantie

Vouwwagens suf en oubollig? 'Ze zijn hipper dan ooit'

27 februari 2019 20:00 Aangepast: 28 februari 2019 13:47
Onno en Annette voor hun vouwwagen. Beeld © Annette Evers

Ze zijn lelijk, suf en helemaal niet populair meer. Dat waren de harde vooroordelen van een tijd geleden over vouwwagens. Maar de vouwwagen is bezig aan een indrukwekkende comeback. "Het oubollige karakter is er helemaal af."

Dat is terug te zien in de cijfers. Er worden steeds meer vouwwagens verkocht. In 2017 waren het er nog 1623, vorig jaar waren het er 1981. Een stijging van liefst 22 procent binnen een jaar. En ook op Marktplaats wordt dagelijks 2000 tot 3000 keer naar een vouwwagen gezocht, zo’n 500 keer meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Drie keer niks

Dat hebben Annette en Onno Evers geweten. Hun liefde voor de vouwwagen bloeide afgelopen najaar op, maar dat ging niet vanzelf. Jaren geleden probeerden ze de vouwwagen al uit. Drie keer niks, vond Annette. "Zo ontzettend lelijk vonden we het, niets voor ons, dachten we." Daarna gingen ze jarenlang met de caravan op vakantie. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Kamperen: de hel voor de één, het paradijs voor de ander

Aanvankelijk wilden ze in het najaar een nieuwe caravan kopen. Maar toen ze de nieuwe, modernere vouwwagen zagen, waren ze verkocht. "Hij heeft zo’n charmante uitstraling, hij staat binnen zeven minuten en je voelt je dichter bij de natuur staan dan als je in een caravan slaapt. Het is echt fantastisch en avontuurlijk." In minder dan een jaar tijd zijn ze er al drie keer mee op vakantie geweest.

Ontwikkeling

Volgens Hans Louwers, secretaris van de Kampeer en Caravan Industrie, is het succes goed te verklaren. "De ontwikkeling van de vouwwagen heeft jarenlang stilgestaan. Maar nu zijn er nieuwe merken, en veel bestaande merken zijn in nieuwe handen. Dat geeft de vouwwagen een flinke impuls. Het design is moderner geworden, ze zijn hipper dan ooit."

De vouwwagen van Annette en Onno De vouwwagen van Annette en Onno

Raoul Veldink, eigenaar van het Nederlandse vouwwagenmerk Campooz, ziet ook de 'enorme opkomst' van vouwwagens. Zijn bedrijf bestaat sinds 2015. "Het is makkelijker op te zetten, niet zo duur als een camper en elke auto mag hem trekken. Steeds meer mensen ontdekken de vouwwagen. Kamperen is sowieso hip, de stap naar een vouwwagen is dan snel gemaakt."

In de eerste jaren verkocht hij er tientallen per jaar, nu al honderden. "Een stormachtige groei, kun je wel zeggen."

Kriebels

Waar dit eindigt, is volgens Louwers en Veldink moeilijk te zeggen. De caravan blijft naar verwachting weliswaar populairder, maar Louwers ziet de groei van de vouwwagen wel doorzetten. "Zeker met zo’n zonnige zomer als vorig jaar gaat het bij veel mensen kriebelen."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Compact kamperen: drie nieuwe kleine caravans

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`