Omdat zijn personeel gevaar liep, moest de eigenaar van een Intertoys-filiaal in Amstelveen zijn deuren sluiten. "Mijn personeel werd bespuugd en uitgescholden door boze klanten. Ook namen klanten op eigen houtje spullen mee", zegt eigenaar Hans de Groot. "Pure diefstal."
Klanten kunnen nog dit weekend hun cadeaukaarten inleveren bij de failliete speelgoedketen. Maar vanwege een urenlange storing lag het systeem eruit en ontstonden in veel winkels lange rijen, met boze klanten als gevolg.
'Spugen en schelden'
In het filiaal van Amstelveen liep het volledig uit de hand, vertelt eigenaar Hans de Groot. Hij kon niet anders dan de winkel na het middaguur sluiten en de rolluiken naar beneden doen.
"Het kost me klauwen met geld, maar ik kon de veiligheid van mijn klanten en mijn personeel gewoon niet meer garanderen. Het was zo'n enorme chaos, de agressie nam ultieme waardes aan. Mijn personeel werd zelfs in het gezicht gespuugd", zegt hij. "Ik heb dit nog nooit meegemaakt."
Volgens de ondernemer werd zijn personeel voor alles en nog wat uitgemaakt door boze klanten die moesten wachten. "Mijn personeel kon niet meer veilig werken. Te idioot voor woorden wat er vandaag in mijn zaak gebeurde."
Hans de Groot vertelt over het gedrag van de klanten in zijn winkel.
Storing
De Groot, al 47 jaar eigenaar van de winkel, vervolgt: "Dat ik dit nog mee moeten maken, zo in mijn laatste dagen als ondernemer. Geen woorden voor. Sommige klanten hadden geen zin meer om te wachten en pakten lukraak allerlei spullen mee. Waanzin. Pure diefstal."
Gisteren liet Intertoys nog weten dat er nog tienduizenden cadeaukaarten in omloop waren, ter waarde van in totaal zo'n 1 miljoen euro. De keten laat in een reactie weten dat er inderdaad in enkele winkels medewerkers zijn belaagd: "Het is heel vervelend dat dit soort incidenten gebeuren. We vragen om geduld van onze klanten", zegt een woordvoerder.