Sluipmoordenaar

Gezin Ronald bijna dood door koolmonoxide: 'Hoorde dochter uit bed vallen'

04 februari 2019 15:10 Aangepast: 05 februari 2019 10:18
Ronald en Monique Breugem met hun drie dochters. Beeld © Facebook

De rillingen lopen over je rug, als je hoort wat Ronald en zijn gezin drie maanden geleden is overkomen. Hij zag zijn dochters en vrouw voor zijn ogen in elkaar zakken. Ronald had geen idee wat er aan de hand was. Pas toen ambulancepersoneel binnenkwam, viel het kwartje: koolmonoxidevergiftiging.

Iedere dag komen er in deze tijd van het jaar bij de alarmcentrale meldingen binnen over een mogelijke koolmonoxidevergiftiging, maakten de Nederlandse Brandwonden Stichting en Brandweer Nederland vandaag bekend.

Soms loopt het fataal af. Zoals een paar jaar geleden in Huizen: twee meisjes van 11 en 12 jaar kwamen om door een slecht werkende cv-installatie in de badkamer. Toen de vader binnenkwam was het al te laat.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Danique (12) stierf door koolmonoxide: 'Mijn meisje had nog moeten leven'

Ook bij het gezin van Ronald ging het helemaal mis. "Het is het meest heftige wat ik ooit heb meegemaakt", zegt de veertiger. Achteraf gezien was zijn vrouw de eerste die ziek werd. "Zij was vroeg naar bed gegaan omdat ze zich niet zo goed voelde."

Ronald bracht nietsvermoedend zijn drie dochters naar bed. Daarna ging hij naar beneden, nog even tv kijken. Niemand had toen nog door dat de koolmonoxide, ook wel een sluipmoordenaar genoemd omdat het geurloos is, zich door het huis verspreidde.

 "Toen hoorde ik ineens een kind uit bed vallen", vertelt Ronald. Zijn dochter lag op de grond, spugend. "Ze was helemaal verzwakt, echt helemaal van de wereld. Ik had haar net 1,5 uur eerder naar bed gebracht, toen was er niets aan de hand."

'We kregen mijn vrouw niet wakker'

Ronald was gelukkig zo slim om direct zijn schoonouders, die naast hem wonen, om hulp te roepen. Ook werd 112 gebeld. "Toen zijn we mijn vrouw wakker gaan maken, want die moest het wel weten. Maar, die kregen we niet wakker."

Rond datzelfde moment leek het erop dat een andere dochter flauw begon te vallen. "Ik dacht van de spanning." Aan de telefoon vroeg de alarmcentrale aan Ronald: zou het koolmonoxide kunnen zijn? De hulpdiensten schaalden direct op: even later stond de straat vol met ambulances. Voor de hulpverleners was het namelijk duidelijk: dit móest wel gaan om koolmonoxidevergifting.

Ronald begreep het eerst niet. "We wonen in een gloednieuw huis, de ketel was nog geen jaar oud."

Koolmonoxidemelders 

Koolmonoxide ontstaat bij een onvolledige ontbranding. Het is giftig en je ruikt, ziet en proeft het niet. Het is daarom belangrijk een koolmonoxidemelder op te hangen, op de juiste plaats - niet alleen bij geisers en gaskachels, maar ook bij cv-ketels, stelt de brandweer.

En hang die melders alsjeblieft óók op bij moderne apparatuur, adviseert Ronald. Want de 'sluipmoordenaar' kan ook toeslaan bij nieuwe geisers, kachels en cv-ketels. Het merendeel van de ketels bij ongevallen is inderdaad nieuw en goed onderhouden, bevestigt de brandweer.

Waar plaats je een CO-melder?

Waar je een koolmonoxidemelder (CO-melder) plaatst, hangt af van de ruimte.

In een ruimte met een gastoestel: aan het plafond

  • Op een horizontale afstand tussen 1 en 3 meter van de CO-bron.
  • Centraal in de ruimte, op minimaal 30 centimeter van omliggende muren.

In andere ruimtes: op ademhoogte

  • In slaapkamers: de hoogte waarop je slaapt.
  • Waar je voornamelijk loopt, op loophoogte. Waar je vooral zit, op zithoogte.

Plaats hier nooit de CO-melder:

  • Niet naast luchtinlaten of luchtuitlaten. Niet achter gordijnen en kasten.

Bron: Brandweer.nl

Ronald vertelt dat de hulpverleners meteen zijn vrouw naar beneden brachten. "Ze heeft een nacht op de IC gelegen. De vraag was of ze een kasplantje zou worden of weer gezond. Ik heb acht uur in spanning gezeten."

Een nachtmerrie

Zijn vrouw lag in het Erasmus MC, zijn twee oudste dochters lagen in een ziekenhuis in Capelle, zijn jongste wéér ergens anders. Zijn moeder en schoonouders waren bij hen. "We hebben de hele nacht met elkaar gebeld en geappt. Het was een nachtmerrie."

Met de kinderen ging het 'redelijk snel' weer goed, zijn vrouw hielden ze onder narcose. "Die gingen ze toen langzaam terugschroeven. Het was een hele lange nacht." Na een aantal uur kwamen de eerste woorden. "'Ik ben kapot', zei ze. Toen kreeg ik langzaam weer hoop. Maar je gelooft pas dat het goed gaat als alles weer normaal is."

Heel moeilijk

Het drama had een grote nasleep, vertelt Ronald. "Mijn dochter heeft haar twee zusjes onwel zien worden, en haar moeder heel ziek gezien. Dat heeft echt heel veel effect. Het is voor ons echt heel moeilijk."

De Brandwondenstichting is samen met de brandweer een campagne gestart om meer mensen bewust te maken van de gevaren. Er is een online-kennistest. Ook zijn er adviezen over het plaatsen van melders.

Helft Nederlanders heeft geen melder

Uit een enquête die de Brandwonden Stichting hield, blijkt dat 85 procent van de mensen denkt geen risico te lopen. Meer dan de helft van de ondervraagden geeft aan geen koolmonoxidemelder in huis te hebben. 

Ook Ronald had geen melder in huis. "Daar hebben we heel veel van geleerd. Niet alleen wij, maar de hele regio. Alle koolmonoxidemelders in de buurt waren na de gebeurtenis uitverkocht."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`