Proef NS

Kristel zat naast rokende vrouw in trein: 'Ik had graag de conducteur willen appen'

31 januari 2019 11:59 Aangepast: 31 januari 2019 12:07
Beeld © ANP

Vijf luidruchtige vrouwen met kinderen stapten de volle trein binnen waar Kristel al in zat. Een van hen stak een sigaret op. "Ja, toen had ik de conducteur wel snel willen inschakelen, maar dat kon niet makkelijk", zegt Kristel.

De NS start in het voorjaar een proef met het (anoniem) melden van overlast zoals vernielingen, onzedelijk gedrag of roken in de trein. Reizigers kunnen dat doen via een app of sms, het bericht komt dan binnen bij de landelijke NS-meldkamer. De proef duurt een half jaar en is vooralsnog alleen in het zuiden van het land. 

Intimiderend

Kristel had de nieuwe dienst goed kunnen gebruiken afgelopen zomer toen ze op een ochtend met een vriendin vanaf Eindhoven onderweg was naar Rotterdam. "De vrouwen stapten in en gedroegen zich meteen zo intimiderend dat niemand eropaf durfde te stappen. Je kon al inschatten dat je een grote mond terug zou krijgen." 

Toen een van de vrouwen een sigaret opstak, hadden meerdere reizigers duidelijk last van de rook, vertelt Kristel. "Uiteindelijk heb ik via Twitter contact gezocht met de NS. Een medewerker reageerde na een kwartier en uiteindelijk kwam een conducteur een extra ronde in de coupé maken. Dat was snel, maar toen was de sigaret natuurlijk al uit. Met zo'n nieuwe service was er misschien nog sneller opgetreden."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

NS schakelt reizigers in: appen als je treincoupé gesloopt ziet worden

Maatregelen

De proef met de sms- of app-service moet de veiligheid verbeteren, zegt een woordvoerder. Daarvoor is ook gekeken naar ervaringen in treinen in Engeland België en bioscoopketen Pathé die al een soortgelijke service hebben. De ervaringen daar zijn volgens de NS positief. "Een berichtje kan je anoniem en in stilte versturen. Daardoor kan je een conducteur makkelijker als hulplijn inschakelen."

Toch gaat het met de veiligheid in de treinen helemaal niet slecht, stelt de NS. Volgens het bedrijf hebben de verschillende maatregelen de afgelopen jaren geholpen. Zo zijn toegangspoortjes op veel stations dicht, dragen medewerkers van het veiligheid- en serviceteam bodycams en zijn de lijntjes met de politie korter geworden.

Details

Naar de details van de proef moet nog worden gekeken. Zo is het nog niet duidelijk hoe snel een conducteur poolshoogte moet komen nemen na een melding en hoe het zal gaan als de conducteur in een ander treinstel zit. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`