Gevaar op de weg

'Minderjarigen zijn niet geschikt als maaltijdbezorgers'

23 januari 2019 12:25 Aangepast: 23 januari 2019 13:37
Maaltijdbezorgers rijden steeds vaker op snelle e-bikes Beeld © ANP

Minderjarigen zijn niet geschikt om te werken als maaltijdbezorger. Dat vindt Veilig Verkeer Nederland. Deskundigen onderschrijven dit. Pubers kunnen volgens hen het verkeer niet goed inschatten omdat hun hersenen niet volledig zijn ontwikkeld.

Twee weken geleden overleed een 15-jarige jongen in Utrecht die maaltijden aan het bezorgen was op een fiets. Vermoedelijk werd hij aangereden toen hij overstak.

De Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers laat weten erg geschrokken te zijn van het dodelijke ongeluk in Utrecht. "We hebben direct contact met elkaar gehad", zegt voorzitter Martijn Jansen. Voor de voorzitter is het ongeluk geen aanleiding om te zeggen dat jonge maaltijdbezorgers dit werk beter niet kunnen doen.

Het ongeluk met de jonge maaltijdbezorger gebeurde in Utrecht. Het ongeluk met de jonge maaltijdbezorger gebeurde in Utrecht.

Verkeersdeskundigen vinden het werk niet geschikt voor minderjarigen. "Er is vaak sprake van zelfoverschatting omdat de hersenen van de minderjarigen nog niet voldoende zijn ontwikkeld om risico's in het verkeer in te schatten", zegt Rob Stomphorst van Veilig Verkeer Nederland (VVN).

Gevaar

Het gevaar schuilt hem volgens Stomphorst in twee dingen: de hersenontwikkeling die nog niet klaar is én de druk van het op tijd bezorgen, vaak in de spits.

"Dit alles bij elkaar maakt dat minderjarigen niet geschikt zijn voor dit werk", zegt Stomphort namens de organisatie die zich inzet voor verkeersveiligheid.

Steeds vaker elektrisch

Bezorgdiensten werken steeds vaker met een elektrische fiets. Dat zou veiliger moeten zijn dan een bezorgscooter, maar dat is bij minderjarigen niet het geval, zegt Stomphorst van VVN. 

"Ouders weten vaak helemaal niet hoe moeilijk het is om op een e-bike te fietsen en ook niet hoe gevaarlijk het is voor deze groep jonge kinderen. Ze moeten weten dat een e-bike heel hard gaat en dat het niet hetzelfde is als een gewone fiets.  Jongeren zijn niet gewend om op een e-bike te fietsen en ze hebben vaak geen training gehad."

Kies voor gewone fiets

Voor minderjarigen vormt een e-bike juist een extra belasting, zegt ook hoogleraar verkeerspsychologie Karel Brookhuis.

Als maaltijdbezorgers besluiten om toch te blijven werken met minderjarigen, dan is er wat Brookhuis betreft maar één oplossing: "Doe ze liever op een gewone fiets. Dat is al een risico minder. Dan kunnen de hersenen wennen aan het werk en het verkeer. En ga dan pas veel later over op de elektrische fiets." 

Extra risico

Wanneer je minderjarigen op een elektrische fiets zet, dan komt er nog een extra belasting bij voor de jongeren, zegt Stomphorst. "De e-bike is nieuw voor ze, dus weer een extra risico. Je legt extra druk op hun schouders. Ze moeten bezorgen binnen de tijd, het is druk in het verkeer en de fiets rijdt extra hard."

"Dat gevoegd met het feit dat hersenen nog niet volgroeid zijn, zorgt voor extra druk onder complexe omstandigheden." 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Jonge maaltijdbezorgers gevaar op de weg: 'Brein nog niet ontwikkeld'

In gesprek

De Nederlandse vereniging voor maaltijdbezorgers gaat binnenkort in gesprek met Veilig Verkeer Nederland om te praten over de minderjarige maaltijdbezorgers. "We willen helmen op de fiets verplichten want we hebben uiteindelijk wel de verantwoording naar de ouders van de kinderen", zegt voorzitter Martijn Jansen.

Volgens Jansen kunnen minderjarigen zeker blijven werken als maaltijdbezorger. "Wij vinden het laten bezorgen van maaltijden door minderjarigen wel verantwoord. Ze worden vaak ingewerkt op de route en ook op de e-bike als ze daarmee moeten bezorgen. Dit is juist een leuke baan voor ze, buiten fietsen. Ze leren er heel veel van."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore