Instagram verwijdert 2000 accounts voor aanbieden nepkleding

Een zonnebril van Louis Vuitton voor een paar tientjes of een Chanel-tas die nog geen fractie van de originele prijs kost. Steeds vaker worden namaakspullen verkocht via Instagram.
Het gaat met name om nepkleding en -accessoires van merken als Gucci en Louis Vuitton. Dat zeggen de FIOD, merkrechtenbureaus en de douane tegen de NOS.
Voorheen werden namaakspullen verkocht op veilingplatforms als Marktplaats en Ebay. Nu gebeurt dat via social media-accounts, zegt React, de organisatie die helpt bij de bestrijding van namaakspullen. De meeste artikelen komen uit China en worden verkocht aan jongeren tussen de 12 en 25. De verkopers zelf zijn vaak ook nog jong.

Ons land wordt overspoeld door nepspullen: 'Gezondheid loopt gevaar'
Topje van de ijsberg
Instagram verwijderde vorig jaar ruim 2000 accounts die namaakspullen aanboden. De opgespoorde accounts zijn het topje van de ijsberg, zegt React. Wereldwijd zou het gaan om miljoenen accounts.
De organisatie heeft vijftig mensen in dienst die fulltime op zoek zijn aanbieders van namaakartikelen. Ze rapporteren die vervolgens bij Instagram.
