Gameverslaving

M'n kind denkt alleen nog maar aan Fortnite (zelfs met kerst)

26 december 2018 10:10 Aangepast: 31 december 2018 00:24
Archiefbeeld. Beeld © iStock

Dat kerstvakantie en de game Fortnite een lastige combinatie is, zullen veel puberouders herkennen. "Als we er geen afspraken over maken, zit mijn zoon de hele dag achter z'n pc en vergeet hij nog te eten", zegt Joyce. Hoe komt het dat kinderen niet bij het spel weg te slaan zijn? En hoe ga je daar als ouders mee om?

Blogger Joyce van de Pas van Mams At Work heeft een 9-jarige dochter en een 14-jarige zoon, die allebei Fortnite spelen. "Het is een ontzettend verslavend spel", vertelt ze. Vooral haar zoon kan er geen genoeg van krijgen. "Als hij eenmaal speelt, komt hij er maar moeilijk uit."

Joyce praat met haar zoon vaak over de verslavingsgevoeligheid van het spel. "Als we er geen afspraken over zouden maken, dan zou hij in de vakantie elke dag z'n bed uit komen, achter z'n pc gaan zitten en dan vergeet-ie nog te eten", zegt Joyce.

Laagdrempeling

"Fortnite is zo verslavend, omdat het gratis is. Jongeren kunnen het met vrienden onder elkaar spelen en je kan outfits en dansjes verdienen", legt gamedeskundige Margot Peeters van de Universiteit Utrecht uit. "Het personage is bijna belangrijker dan het spel zelf."

Daarnaast is het spel volgens gamedeskundige Tony van Rooij van het Trimbos Instituut laagdrempelig en aantrekkelijk. "Bovendien hoef je je ouders niet om het spel te vragen, omdat het gratis is."

Het spel combineert volgens Van Rooij succesvolle elementen uit andere games. "Het is veel van hetzelfde, maar dan met een cartoon-laagje, dansjes en felle kleurtjes. Dat maakt het aantrekkelijker voor kinderen."

Tot slot is Fortnite ook gewoon een goede game, die leuk is om te spelen. Tijdens de Game Awards, een soort Oscars van de game-industrie, viel het spel dit jaar in de prijzen. Het won de prijs voor Best Ongoing Game, de beste online game die steeds updates ontvangt.

Over het spel

Fortnite is een Battle Royale-game, die op meerdere platformen te spelen is. In het schietspel begin je met 100 spelers. Wie als laatste overblijft, heeft gewonnen. Het is beschikbaar voor alle spelcomputers, de pc, op tablets en mobiele telefoons.

Het spel is gratis te downloaden en daarom erg toegankelijk. Fortnite biedt ook de optie om items te kopen in het spel, waarmee je het uiterlijk of de kleding van je personages aan kan passen of nieuwe danspasjes kunt leren.

Door die microtransacties word je niet beter, maar het betekent wel dat je niet een bepaald aantal uren hoeft te spelen om items te verdienen. 

"Een groot deel van de jongeren kan er prima mee omgaan, voor hen is het een prima spel", zegt Peeters. "Er zijn in het spel alleen een aantal dingen waardoor het voor jongeren wat gevaarlijker is. Je kan er namelijk wel te veel geld aan uitgeven of te lang blijven spelen."

In het spel moet je langere tijd spelen om iets te behalen, zoals een nieuw uiterlijk voor je personage of een dansje.

Met dat beloningssysteem kan de ene jongere beter omgaan dan de ander, zegt Peeters. "Degenen die daar niet mee om kunnen gaan, zullen langer doorspelen." Dat kan leiden tot het missen van slaap en anti-sociaal gedrag in het echte leven, maar dat is volgens Peeters alleen het geval bij een kleine groep jongeren die al kwetsbaar is.

Niels (12) legt lootboxes uit:

Lootboxes zijn schatkistjes die je voor echt geld kunt kopen. Ook de 12-jarige Niels ziet wel in dat ze verslavend kunnen zijn.

Aandacht vasthouden

"Uit onderzoek blijkt dat populaire games drie elementen bevatten: verbondenheid, competentie en autonomie", zegt Van Rooij. "In Fortnite ben je verbonden met andere spelers. Daarnaast voel je je competent als je als een van de laatste of de laatste overblijft in een battle. Het spel heeft ook een hoge mate van autonomie. Zo kan je min of meer doen wat je wil en je personage aanpassen met skins en dansjes."

"De makers van het spel presenteren zich dan wel als gebruiksvriendelijke game, maar uiteindelijk hebben ze het doel om jongeren zo lang mogelijk te laten spelen." Dat is belangrijk om te beseffen, zegt Peeters.

Door regelmatig nieuwe events en ontwikkelingen aan het spel toe te voegen, blijft het spel nieuw. De makers passen zich daarbij aan op de wensen van gebruikers, zegt Van Rooij. Daarnaast is het spel herspeelbaar en duurt een potje niet zo lang. "Dat, in combinatie met elementen die zich al bewezen hebben in andere spellen, het puntensysteem met beloningen, skins en de mogelijkheid tot samen spelen met vrienden, houdt spelers vast", vat Van Rooij samen. 

Beloningen

Een manier om sneller iets te bereiken in het spel is door V-Bucks te kopen. "Vroeger wilden jongeren de nieuwste Nikes om stoer te zijn, nu willen ze de nieuwste skins", zegt Van Rooij.

Volgens hem is dat niet verkeerd, maar zorgt het bij ouders wel voor nieuwe uitdagingen. "De verleiding om geld uit te geven zit in het spel ingebouwd. Daardoor ontstaan nieuwe risico's. Als je een beetje onbeheerst bent, kan je er euro na euro ingooien." 

Bij het Trimbos Instituut is dat iets dat ze goed in de gaten houden. "Ik hoor af en toe dat iemand ermee uit de bocht is gevlogen. Dat is een nieuwe mogelijkheid door de veranderde businessmodellen van games."

Ga in gesprek

Verbieden is volgens Peeters niet de oplossing. "Die games komen ze toch overal wel tegen." Ga in plaats daarvan met je kind in gesprek en maak ze bewust waarom je bepaalde beslissingen neemt als ouder, adviseert ze. 

Peeters en Van Rooij raden ouders aan zich te verdiepen in het spel. "Dat is makkelijk om te doen via YouTube of het streamplatform Twitch. En je kan natuurlijk ook gewoon bij je kind meekijken."

Zo is het volgens hen belangrijk om te weten dat het spel in battles gespeeld wordt, die twintig minuten duren. Roep je dus naar je kinderen dat ze nú moeten stoppen, weet dan dat ze middenin een battle kunnen zitten en dan niet heel enthousiast zullen reageren.

"Er zijn ook veel goede aspecten aan digitale media voor de ontwikkeling van jongeren. Belangrijk is dat je de balans houdt. Multiplayer-games zoals Fortnite zijn ook een manier voor jongeren om steun bij elkaar te vinden en te verbinden", zegt Peeters. "Als jongeren daarnaast een goed sociaal leven hebben in de echte wereld en er is een balans met andere activiteiten, is er niets aan de hand."

`