Juridisch gesteggel

'ProRail betaalde 18 miljoen euro voor gratis grond'

15 december 2018 07:41 Aangepast: 15 december 2018 12:12

ProRail zou voor ruim 18 miljoen euro aan stukken grond langs het spoor hebben aangekocht die eerder vrijwel gratis aan de spoorbeheerder waren aangeboden.

De grond was in eigendom van NS Vastgoed, dat tot tweemaal toe (in 2005 en 2010) aanklopte bij ProRail en de vele percelen kostenloos zou hebben aangeboden, meldt het AD.

8 miljoen euro toe

Toen de belangstelling van ProRail na negatieve adviezen van het toenmalige ministerie van Verkeer en Waterstaat nihil bleek, toonde een Rotterdamse vastgoedondernemer zich wel geïnteresseerd in de deal.

Hij verplichtte zich de honderden stukken grond te onderhouden en zou daar van de NS nog 8 miljoen euro voor meegekregen hebben ook.

Langdurig juridisch conflict

In de loop der tijd werd duidelijk dat ProRail de stukken grond wel degelijk nodig had voor de bouw van bijvoorbeeld antizelfmoordhekken, spoorbruggen en overgangen.

Daarom werden de stukken grond, na een een langdurig juridisch conflict met de vastgoedhandelaar over het betreden van de grond, uiteindelijk toch aangekocht, maar daar moest volgens de krant wel 18,1 miljoen euro voor worden neergeteld.

Zowel ProRail als het ministerie ontkent dat de grond gratis zou zijn aangeboden.

Reactie ProRail:

"In 2005 en 2010 heeft NS de grond aan ons proberen te verkopen. Het aankoopbedrag was substantieel, en de onderhoudsverplichting zou bij ProRail liggen", zegt een woordvoerder tegen RTL Nieuws. "Wij hebben in 2005 wel grond gekocht uit die portefeuille, maar niet de stukken die we niet nodig hadden. Wat we kochten was nodig voor uitbreiding van het spoor. Andere percelen hadden we op dat moment niet nodig en ook niet direct in de toekomst."

"Als je dan ook nog eens een fors bedrag moet betalen, en je hebt onderhoud... Wij hebben met het ministerie overlegd: gaan we daar nu geld aan uitgeven? Waarom zou je dat doen op dat moment, het geld was er niet, daarom kregen we een negatief advies." 

Handige jongens

"Het ging om 7000 hectare en iets van 3000 perceeltjes, hele kleine stukjes grond."

Volgens ProRail had 'niemand van tevoren kunnen bedenken dat het zo zou lopen'. "Dit zijn handige jongens die ergens geld in zien. Ze hadden geen enkel ander doel dan het dwarszitten van het spoor."

Reactie van ministerie van Infrastructuur en Waterstaat:

"Het klopt niet dat de grond ooit voor niks zou zijn aangeboden aan ProRail", laat een woordvoerder aan RTL Nieuws weten. "Maar vanwege een geheimhoudingscontract kunnen we niet vertellen voor hoeveel geld het is aangeboden. Het was niet gratis, en zeker was het niet gratis plus nog een zak geld erbij."

"Het ministerie heeft negatief geadviseerd toen ProRail de grond voor een aanzienlijk bedrag kon kopen van NS Vastgoed op een moment dat die grond niet nodig was. Aan ons is nooit de situatie voorgelegd dat we de grond voor niets zouden kunnen krijgen."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`