Misleiding

Albert Heijn past term 'wild' aan: 'misleidend'

13 december 2018 16:58 Aangepast: 13 december 2018 17:08
In Nederland steeg de omzet met 5,8 procent en de operationele winst zelfs met 8,4 procent. Beeld © ANP

Albert Heijn gaat de term 'wild' op bepaalde soorten vlees aanpassen. De term is misleidend en consumenten zouden kunnen denken dat het gaat om vlees van dieren die daadwerkelijk in het wild hebben geleefd.

De klacht tegen Albert Heijn werd ingediend door de stichting Konijn in Nood. Aanleiding was een advertentie waarbij het konijnen- en eendenvlees wordt afgebeeld onder de noemer 'Alle AH Wild'.

Fokkerijen

Volgens de actiegroep is het vlees echter van dieren die in fokkerijen worden geboren. Albert Heijn verweerde zich daartegen met het argument dat de term 'wild' wordt gebruikt als verzamelnaam voor vleessoorten die ook in het wild voorkomen en als zodanig worden beschouwd.

Aanpassen

De Reclame Code Commissie oordeelde dat 'wild' voor de gemiddelde consument geen vastomlijmd begrip is en dat AH duidelijk moet maken wat ermee wordt bedoeld. AH zal er nu bij gaan vermelden dat onder 'wild' kan worden verstaan: 'gehouden wild' en 'vrij wild'.

Overigens is het in de folder die zaterdag uitkomt nog niet aangepast. Die was al gedrukt, aldus een woordvoerster.  

`