'Heel gek'

Oproep aan telecomaanbieders: 'Blijf van ongebruikte data af'

28 november 2018 07:22 Aangepast: 28 november 2018 08:12
Beeld © ANP XTRA

Telecomaanbieders moeten stoppen met het laten vervallen van ongebruikte data en belminuten aan het einde van iedere maand. Daartoe roept de Consumentenbond de tien grootste providers op in een brief.

"Stel je eens voor dat de supermarkt aan het einde van de maand je halfvolle pot pindakaas komt ophalen. En je voor een nieuwe pot laat betalen als je de maand erna weer pindakaas op brood wilt. Dat zouden we toch allemaal heel gek vinden? En toch is dat precies wat hier gebeurt. Dat kan niet. Als consument heb je voor die bundel betaald", aldus directeur van de Consumentenbond Bart Combée.

  Buiten de bundel (internet) Houdbaarheid
KPN Snelheid omlaag 1 maand
Simpel 0,15 per MB 1
T-Mobile Internet stopt of minder snel 1
Simyo 0,15 per MB 1
Hollandsenieuwe 0,01 per MB 1
Tele2 Internet stopt 1
Telfort Internet stopt 3
Ben 0,10 per MB 1
Vodafone/Ziggo 2,00 per 200 MB 1
Youfone 0,10 per MB 1

Bron: Consumentenbond

Absurde handelwijze

De bond vindt de handelwijze van telecomaanbieders absurd, zeker ook omdat consumenten moeten betalen voor iedere minuut of MB die ze buiten hun bundel verbruiken.

Consumenten met een mobiel abonnement verliezen nu aan het eind van iedere maand hun ongebruikte belminuten en data, terwijl ze soms tot wel 0,31 euro per minuut of 0,15 euro per MB betalen die ze buiten hun bundel verbruiken. Bij sommige klanten die hun bundel hebben verbruikt gaat het internet op zwart voor de rest van de maand.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

T-Mobile stopt in 2020 met 2G-netwerk

`