Ga naar de inhoud
Veranderingen op spoor

'Tienminutentrein' moet elke 7,5 minuten gaan rijden

Om in te spelen op de reizigersgroei van de komende jaren moeten op drukke spoortrajecten elke 7,5 minuten treinen gaan rijden.

Met een aantal slimme aanpassingen moet dat spoedig mogelijk zijn, zeggen spoorbeheerder ProRail, de NS en reizigersclubs.

Verbeteringen op spoor

Tussen Amsterdam en Eindhoven rijden nu al zes intercity’s per uur, eens per tien minuten dus. Ook op andere drukke trajecten gaan de komende jaren extra treinen rijden. "Als je slim kijkt, kunnen we meer uit het spoor halen'', zegt een ProRail-woordvoerder. 

De 'tienminutentrein' biedt niet altijd een snellere oplossing voor reizigers. Overstappen op aansluitende treinen die eens per kwartier of halfuur rijden, levert uiteindelijk geen tijdwinst op.

Sneltrein terug

"Dat zorgt ervoor dat op een aantal plekken reizigers geen naadloze aansluiting hebben op de drukke trajecten'', zegt ProRail. "Dat lossen we op door op de drukste trajecten met acht treinen per uur te gaan rijden. Dat zorgt voor betere overstapmogelijkheden en meer capaciteit.''

Ook de sneltrein keert terug. Die moet het gat opvullen tussen de sprinter en de intercity. Zo komt er tussen Schiphol en Amsterdam een hoogfrequente Airport Sprinter. In Brabant is ruimte voor extra snelle treinen tussen Breda, Tilburg en Utrecht.

De reizigersaantallen nemen de komende tien jaar met 40 procent toe. Om daaraan het hoofd te bieden, moeten het spoor, de stations en de dienstregeling flink worden verbeterd.

De trein van morgen heeft hanghoeken en balanskussens

01:36
De trein van de toekomst zullen er heel anders uitzien dan de huidige treinen.
Eind
Lees meer
Eind volgend jaar al langere treinen tussen Utrecht en Amsterdam
ProRail:
Lees meer
ProRail: 'Denk bij bouw langs spoor aan overlast door trillingen'