Vierbaans

Fileknelpunt A4 jaren eerder op de schop

23 november 2018 01:35 Aangepast: 23 november 2018 09:29
Het Ringvaartaquaduct bij Roelofarendsveen in 2010, toen het net 3 rijstroken had. Beeld © ANP Foto

Als het aan minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) ligt, wordt de A4 tussen Burgerveen en de aansluiting met de N14 niet in 2028 maar al vier jaar eerder aangepakt.

Berichtgeving van De Telegraaf daarover is bevestigd. De A4 tussen Amsterdam en Den Haag staat al jaren in de bovenste regionen van filelijstjes, zowel in de ochtend- als in de avondspits. De verkeersminister denkt dat daar best iets sneller aan kan worden gedaan. "Als we er de turbo opzetten denk ik dat het moet kunnen", zegt ze tegen de krant.

Extra geld

Om het drukke stuk snelweg tussen knooppunt Burgerveen en de N14 te ontzien, trekt Van Nieuwenhuizen tachtig miljoen euro extra uit. Daarmee kan een nieuw aquaduct onder de ringvaart van de Haarlemmermeer worden aangelegd met vier rijstroken. In totaal stelt ze daar 130 miljoen voor beschikbaar.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Files kosten 1,3 miljard euro: dit zijn de duurste trajecten

De maatregelen rond de A4 zijn onderdeel van een meerjarenprogramma van het ministerie waarmee de infrastructuur in Nederland wordt aangepakt en onderhouden. Ook voor de aansluiting tussen de A1 en de A30 wordt extra geld uitgetrokken: 22 miljoen euro. Doel is uiteindelijk om die aansluiting verkeerslichtvrij te maken.

Langere treinen

Niet alleen het wegennetwerk, ook de bereikbaarheid met het openbaar vervoer krijgt de aandacht in de plannen. Zo is er vanaf eind 2019 meer plek voor reizigers op het traject Schiphol -Utrecht - Arnhem - Nijmegen. Door de versnelde aanleg van een wisselverbinding bij die laatste stad, kan de NS langere treinen in gaan zetten.

Ook tussen Groningen en Leeuwarden wordt het spoor aangepakt. Daardoor kan er elk uur een extra sneltrein gaan rijden. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`