Leeftijdscontrole

Minderjarigen kunnen probleemloos thuis alcohol laten bezorgen

17 november 2018 16:05 Aangepast: 17 november 2018 16:13
Een bezorger van Uber Eats. Beeld © ANP

'NIX onder de 18' is de regel, maar voor pubers blijft het een fluitje van een cent om alcohol te laten thuisbezorgen. Het lukt het ministerie van Volksgezondheid al jaren niet het toezicht op online drankverkoop te verbeteren. Bij slechts 2 procent van de aankopen wordt de leeftijd gecontroleerd.

Het ministerie is al twee jaar bezig met een zogeheten verkenning naar een oplossing, maar heeft ook nog geen antwoord. Ook in het aanstaande preventieakkoord met harde maatregelen tegen roken, alcohol en overgewicht is een oplossing niet gevonden. 

Alcohol bezorgd bij meisje van 14

RTL Nieuws deed afgelopen week zelf een steekproef naar de naleving van de leeftijdscontrole. Twee minderjarigen deden zes bestellingen met alcohol. Een 14-jarige actrice kreeg in vijf gevallen alcohol bezorgd, zonder dat naar haar leeftijd werd gevraagd. De bezorging werd gedaan door Thuisbezorgd, Uber Eats en Heineken Now. 

Een 17-jarige actrice deed een bestelling bij Albert Heijn, maar kreeg deze niet mee. Ze werd wel naar haar leeftijd gevraagd. Toen ze minderjarig bleek te zijn, zei de bezorger dat een volwassene de boodschappen in ontvangst moest nemen. 

Fenna (14) kan makkelijk drank laten bezorgen

We namen de proef op de som en lieten alcoholhoudende drank aan de deur aannemen door een minderjarige.

Nog een jaar zonder oplossing

Twee jaar geleden vond de staatssecretaris al dat er iets moet veranderen. Het ministerie meldt nog steeds met de verkenning bezig te zijn en verwacht pas eind volgend jaar met een oplossing te komen.

Volgens STAP, het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid, is de naleving van de leeftijd online niet te controleren. Directeur Wim van Dalen: "Als je een sluitend systeem wilt hebben, dan moet je het verbieden. De partijen komen er samen niet uit omdat er te veel belangen zijn. Wil je een waterdicht systeem, dan zit je met veel technische aanpassingen bij de aankoop. En de vraag is of de aanbieders dat wel willen. Dan wordt de drempel om te kopen te hoog." 

'Op steeds meer sites alcohol te koop' 

Ook het Trimbos-instituut, dat onderzoek doet naar verslaving, maakt zich zorgen over deze ontwikkeling. Ninette van Hasselt, hoofd expertisecentrum alcohol: "We weten dat jongeren makkelijk kwetsbare plekken vinden om de wet te omzeilen. Daar zijn deze bezorgsites echt een perfect voorbeeld van. Wat ook zorgelijk is, is dat er op steeds meer sites alcohol te koop is en daarmee de beschikbaarheid van alcohol op internet toeneemt. We weten dat meer en gemakkelijkere beschikbaarheid van drank zorgt voor meer consumptie. Dit blijkt uit eerdere onderzoeken. Al met al vinden wij dit een zorgelijke ontwikkeling, die vraagt om maatregelen."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Het dilemma van de puberouder: alcohol verbieden of niet?

Bezorgdiensten zijn geschrokken

De bezorgdiensten reageren geschokt op de steekproef van RTL Nieuws.   

Thuisbezorgd laat weten dat de verantwoordelijkheid bij de restaurants zelf ligt. Zij moeten de bezorgers instrueren om leeftijd te controleren. Thuisbezorgd heeft dit nogmaals bij de restaurants onder de aandacht gebracht. Ook is het bedrijf voornemens in de toekomst aanpassingen op site en app door te voeren om een actievere bijdrage te kunnen leveren aan de controle.   

'Mogelijk maatregelen aanscherpen'

Heineken is 'geschrokken van het voorval', reageert een woordvoerder. "De Heineken Now-service is alleen voor mensen boven de 18. Dit is voor ons een duidelijk signaal dat we de huidige maatregelen opnieuw tegen het licht moeten houden en mogelijk nog verder moeten aanscherpen. Momenteel volgen alle bezorgers een NIX18 training, zijn alle bezorgers zelf boven de 18 en vindt in de Heineken NOW-app een wettelijke leeftijdscontrole plaats tijdens de registratie en in de winkelwagen." 

De consument krijgt een sms-code toegestuurd op het nummer dat op zijn account is geregistreerd. Alleen met de code kan de bestelling in ontvangst worden genomen. Heineken denkt na over het verplicht stellen van een ID-check en overweegt zelf steekproeven in te stellen.

'Strenge procedure' 

Uber Eats neemt dit incident 'uiterst serieus'. "We hebben een strenge procedure om ervoor te zorgen dat alcohol op een veilige en verantwoorde manier wordt afgeleverd, wat betekent dat alle koeriers het identificatiebewijs van de klant moeten controleren en hun geboortedatum in de app moeten bevestigen. Als we zien dat een minderjarige via de Uber Eats-app alcohol bestelt en ontvangt, ondernemen we onmiddellijk actie en beperken we de toegang van de klant en de koerier tot de app terwijl we verder onderzoeken."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Harde maatregelen tegen roken, alcohol en overgewicht

`