'Ludieke actie'

School stopt met opruimen om pubers lesje te leren

09 november 2018 15:27 Aangepast: 09 november 2018 15:27
Scholieren op een middelbare school. Beeld © ANP

Een middelbare school in Rotterdam is een hele week gestopt met het opruimen van de aula. Normaal wordt er na de pauzes opgeruimd door de conciërges, maar daar raakten de leerlingen volgens de school iets te veel aan gewend.

De niet-opruimweek is vooral bedoeld als ludieke actie, legt Dorieke Hammink, woordvoerder van het Wolfert Tweetalig, uit. "We doen het vooral om leerlingen te confronteren met hun gedrag." Door de conciërges niet op te laten ruimen, hoopt de school dat scholieren inzien hoeveel troep ze veroorzaken. 

Prikkelen

"Het is een soort prikkelactie", vervolgt Hammink. "Een eerste stap om het gesprek op gang te brengen." Volgens de school is dat goed gelukt. "We gaan nu kijken op wat voor manier we hier een vervolg aan geven."

Over dat vervolg heeft pedagoog Krista Okma wel wat ideeën. "Het is algemeen bekend dat pubers moeite hebben met opruimen. Dit initiatief laat hen goed zien wat het gevolg daarvan is." Om uiteindelijk iets te veranderen, moet de school volgens Okma hierna wel met de leerlingen om tafel gaan. "Pubers die betrokken worden bij het maken van afspraken en regels hebben meer motivatie om zich er ook aan te houden."

Positief benaderen

Een brainstorm met leerlingen is volgens Okma een goede manier om samen tot een oplossing te komen. "Benader het probleem positief. Hoe gaan we dit met z'n allen oplossen? Moeten meer leerlingen de conciërges helpen opruimen, komt er een prijs voor de schoonste klas? Bij zo'n gesprek sta je versteld hoeveel leuke ideeën kinderen hebben."

Het gedrag op school is vaak een verlengstuk van het gedrag thuis, legt Okma uit. "Als jij tegen je kinderen zegt: 'laat die afwas maar liggen, dat ruimt de werkster morgen wel op', dan geef je een verkeerd signaal. Het gaat uiteindelijk om sociaal gedrag. Leer als ouders dat ze in gezamenlijke ruimtes hun spullen opruimen."

Okma heeft zelf een zoon van 12 en weet uit eigen ervaring dat het soms verleidelijk is om iets zelf op te ruimen, in plaats van de discussie weer aan te gaan. "Het is ook veel makkelijker om zelf even snel de vieze was van de grond te halen en in de wasmand te doen, maar daar leren kinderen niet van."

Ze adviseert ouders om met hun kinderen te gaan zitten en te overleggen welke klusjes ze kunnen doen. "Doen ze hun klusje niet, spreek ze daar dan op een positieve manier op aan. Probeer te vermijden dat je zegt: 'jij doet ook nooit iets in huis'", benadrukt ze. "Blijf het positief formuleren. Zeg: 'We hadden dit afgesproken, kan je dat nog even doen?'"

Belonen

En geef je kind een compliment als hij of zij iets heeft gedaan, zegt ze. "Ook al zuchten ze als je een compliment geeft, iedereen vindt het leuk om te horen dat hij iets goed heeft gedaan. Dat heeft uiteindelijk effect." Zelf kreeg Okma voor grotere klussen, zoals de ramen lappen, een kleine beloning. "Dat werkt ook."

Geef je er tenslotte aan over dat je je puber regelmatig moet vragen of hij of zij een klusje wil doen, zegt Okma. "Vaak vergeten ze het opruimen gewoon, of ze zien het gewoon niet. Ze zitten nou eenmaal helemaal in hun eigen wereld, daar moet je ze soms even uit halen."

Puber niet straffen, maar belonen:

Opvoedkundige Marina van der Wal bedacht eerder al de 'opvoedchallenge'. Daarbij moeten ouders een maand lang vooral positief gedrag van pubers belonen, in plaats van ze te straffen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

D66 wil voor iedere school een conciërge: 'Ze zijn het warme hart van de school'

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Het dilemma van de puberouder: alcohol verbieden of niet?

`