Goedkoop vliegen

'Ploftickets' voor 10 euro: 'Dat kan toch niet?'

08 november 2018 18:02 Aangepast: 08 november 2018 20:46
Een toestel van Ryanair (archieffoto) Beeld © AFP

Het zijn 'ploftickets', zegt Tweede Kamerlid Suzanne Kröger van Groenlinks. Ze is helemaal klaar met de goedkope tickets van prijsvechters als Ryanair. "Voor 9,99 euro een kaartje: dat klopt gewoon niet."

De Ierse luchtvaartmaatschappij stunt er vanaf deze maand mee: tickets voor een tientje. Er even lekker tussenuit voor een paar euro, daar zullen niet veel mensen op tegen zijn. "Mensen zullen denken: Een tripje naar Kopenhagen? Oh lekker, dat boek ik even", zegt ook luchtvaartdeskundige Philippe Boucher. "Maar mensen doen dit veel te gemakkelijk. Ze denken niet aan de enorme vervuiling."

Geen belasting

Boucher juicht het plan van Kröger om prijsvechters aan te gaan pakken, dan ook toe. Zij vindt het oneerlijk dat de vliegtuigmaatschappijen geen belastingen en accijns hoeven te betalen, en automobilisten, busbedrijven en treinmaatschappijen wel.

De tekst gaat verder na de tweet

Kröger: "Dat is een oneerlijk belastingvoordeel voor de luchtvaart. Onder andere daardoor kan de prijs van de tickets zo laag zijn." Volgens haar is dat belastingvoordeel opmerkelijk, omdat vliegtuigen veel CO2 uitstoten. Op korte afstanden is die uitstoot zelfs relatief hoog, omdat bij het opstijgen de meeste kerosine wordt verbruikt.

Vliegtaks

Belangrijk is volgens het Kamerlid daarom dat de prijs van vliegtickets vergelijkbaar wordt met die van de trein en de bus. Dat kan geregeld worden door een vliegtaks. Het kabinet heeft zo'n taks al eens voorgesteld, maar dat gaat volgens Kröger niet ver genoeg.

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

Oeps! Spelfout op je vliegticket is vaak een prijzige grap

"Dat wordt rond de 3,80 euro per ticket voor een bestemming binnen Europa. Dat zal heel weinig effect hebben. Wat ons betreft wordt dat een stuk hoger."

'Dumpprijs is lokkertje'

Maar het moet volgens haar ook gewoon verboden worden om tickets te verkopen voor 'dumpprijzen'. Dat toch vaak ingezet wordt als lokkertje, legt Boucher uit. "Dan word je door de lage prijzen gelokt naar de website, waar er van de 180 stoelen, misschien 10 of 20 voor een tientje worden verkocht. De rest is vele malen duurder, misschien wel 150 euro. Maar dan ben je al wel op de site, het is echt een marketingtrucje dus."

De tekst gaat verder na de video

Ryanair vecht voor zijn businessmodel, maar tegen welke prijs?

'De Ierse maatschappij is een kiloknaller in de luchtvaart'

Een andere reden voor de 'ploftickets' is dat de maatschappij liever 'iets dan niets' heeft. Boucher: "Als het vliegtuig leeg blijft, dan willen ze liever dat de laatste stoel verkocht wordt voor een tientje, dan dat ze niets verdienen. Er zijn echt mensen die daar op azen en op het allerlaatste moment nog een ticket kopen."

Slimme deals van Ryanair

Maar de lage prijzen worden ook veroorzaakt door slimme deals van bijvoorbeeld Ryanair. Op nieuwe vliegroutes kunnen maatschappijen subsidies krijgen van een luchthaven. Een kleinere luchthaven is namelijk blij dat de maatschappij die nieuwe route vanuit hun gaat vliegen. "Maar als het vliegtuig dan niet helemaal vol is, moet de luchthaven de stoelen opkopen. Dat is de prijs die zij dan betalen voor het feit dat bijvoorbeeld Ryanair ervoor zorgt dat mensen op de luchthaven drankjes kopen en wat eten."

Toch zal niet iedereen blij zijn als de dumptickets worden afgeschaft, we blijven toch zuinige Nederlanders. Boucher: "Tja, mensen zullen gaan zeuren. Maar dat moet dan maar."

`