Veel klachten

Ombudsman vindt lange wachttijd DUO onacceptabel

24 oktober 2018 08:28 Aangepast: 24 oktober 2018 08:43
Beeld © ANP

Studenten die DUO, de Dienst Uitvoering Onderwijs, telefonisch willen bereiken, staan zo'n half uur in de wacht. Veel te lang, vindt Nationale ombudsman Reinier van Zutphen, die daarover opnieuw aan de bel trekt.

In een brief aan onderwijsminister Ingrid van Engelshoven zegt de ombudsman veel 'klachten en signalen' te krijgen over de telefonische bereikbaarheid van DUO.

Geen excuus

"Zo'n lange wachttijd is niet acceptabel. Studenten moeten kunnen rekenen op een adequate telefonische dienstverlening van DUO. Financiële beperkingen van een departement mogen daarvoor geen excuus zijn. Voor studenten gaat het om ingrijpende zaken, zoals een oplopende studieschuld."

Na eerdere vragen van de ombudsman had Van Engelshoven laten weten dat ze pas in het voorjaar weet of er ruimte op de begroting is om het telefoonteam van DUO te versterken. Maar de ombudsman vindt verbetering nu nodig.

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

Liegen over je studieschuld voor hogere hypotheek: slecht idee?

Waarom boze studenten nu wél een punt hebben

Het kabinet wil de rente op studieleningen verhogen. Studenten zijn daar boos over, en Roland Koopman legt uit waarom ze een punt hebben.
`