Stintverbod

Stint niet langer toegestaan op openbare weg

01 oktober 2018 17:00 Aangepast: 01 oktober 2018 19:30
Een stint. Beeld © RTL Nieuws

De stint is vanaf middernacht niet langer toegestaan op de openbare weg. Dat heeft minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) besloten. Het besluit volgt op het ongeluk in Oss waarbij 20 september een stint onder een trein terechtkwam.

Daarbij vielen vier doden en raakten een kind en een begeleider van de kinderopvang zwaargewond. 

Goedgekeurd

De elektrische bolderkar werd in 2011 goedgekeurd, ondanks de vraagtekens die bij de veiligheid werden gezet. Nu blijken er 'potentiële veiligheidsrisico's' met het gebruik gepaard te gaan, schrijft Van Nieuwenhuizen. Dat de kar vanaf middernacht wordt verboden, geeft kinderopvangcentra vandaag nog de gelegenheid de kinderen met een stint af te leveren.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Van Nieuwenhuizen: 'Direct besloten alle stints te schorsen'

Uit de eerste onderzoeken naar aanleiding van het ongeluk in Oss blijkt dat er 'aanleiding tot twijfels' is over de technische constructie van de stint. "Dit zou ertoe kunnen leiden dat de stint stilvalt of juist niet meer remt."

Ingrijpend besluit

Wat ook meetelt, is dat de fabrikant aan de stint 'op eigen initiatief technische wijzigingen' heeft doorgevoerd zonder het nieuwe ontwerp te laten keuren. Dat kan 'een risico vormen voor de bestuurder, de kinderen en andere weggebruikers'.

Het ministerie is zich ervan bewust dat het 'een ingrijpend besluit' is 'met veel praktische gevolgen voor de kinderdagverblijven'.

Hoe werkt een stint en hoe veilig is zo'n wagen?

De opmars van de stint in de kinderopvang voltrok zich de afgelopen jaren heel geruisloos. Hoe veilig is zo'n ding eigenlijk?
Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Reactie directeur Stint op drama in Oss is 'ware crisiscommunicatie'

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Stintfabrikant gaat extra rijtrainingen geven

'Snelle sprong voorwaarts'

De minister neemt nu duidelijk het zekere voor het onzekere, zegt politiek commentator Frits Wester. "Met dit voorlopige verbod doet ze een snelle sprong voorwaarts om niet verantwoordelijk te kunnen worden gehouden voor een nieuw ongeluk."

Of haar ministerie en de betrokken inspectie in het verleden juist hebben gehandeld, moet volgens Wester nog blijken. "Vooralsnog zouden volgens de minister geen aanwijzingen zijn dat men destijds de stints nooit op de weg had mogen toelaten. Door erop te wijzen dat op eigen initiatief technische wijzigingen doorgevoerd zijn aan het ontwerp van de stints zonder dat die opnieuw ter goedkeuring aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zijn voorgelegd, lijkt de minister de verantwoordelijkheid voorlopig helemaal bij de producent van de stint te leggen."

Het is trouwens niet aangetoond, zegt Wester, dat wijzigingen in het ontwerp iets met de mogelijke storingen te maken hebben.

`