Bolderkardrama Oss

Vaker incidenten met stints: kar met kinderen viel stil op spoor Baarn

21 september 2018 16:35 Aangepast: 22 september 2018 13:01
De stint op bovenstaande foto is niet betrokken geweest bij onderstaande incidenten. Beeld © RTL Nieuws

Naar aanleiding van het drama in Oss met een stint hebben kinderopvangcentra in het hele land besloten de karren tijdelijk niet te gebruiken. Ouders vertellen aan RTL Nieuws dat er vaker incidenten met stints zijn geweest.

Zo is het bij een buitenschoolse opvang in Baarn twee keer voorgekomen dat een stint stilviel op het spoor. Bij één van die twee keren zijn de kinderen door de bestuurder en door omstanders uit de stint gehaald. 

'Kinderen niet in gevaar geweest'

De bewuste BSO wil daar niet op reageren. De opvang ontkent dat de kinderen in gevaar zijn geweest. Volgens de eigenaar van de BSO kan een stint altijd weer uit- en aangezet worden. "En zelfs al is hij soms stilgevallen, de veiligheid van kinderen is niet in gevaar gekomen." Maar volgens de ouders klopt dit niet. De kinderen moesten immers snel uit de kar worden gehaald. Vervolgens is de stint net op tijd van het spoor getrokken.

Ouders hebben erop aangedrongen om een bruggetje te nemen zodat de stints niet meer over het spoor hoefden. De BSO wilde daar niet aan, vanwege de langere reistijd. Pas na het drama van gisteren in Oss rijdt de BSO in Baarn voorlopig niet meer over het spoor. 

Hoe veilig is een stint en hoe werkt zo'n wagen?

In Nederland rijden ongeveer 3500 stints rond. Je hebt geen rijbewijs nodig om een van de wagentjes met een topsnelheid van 17 kilometer per uur te rijden. Hoe veilig is een stint eigenlijk en hoe werkt het?

In Haarlem weigerde deze zomer van een stint vol kinderen de remmen. De kar botste vervolgens tegen een oude man, die daarbij gewond raakte. De schrik was groot. Oorzaak bleek een verschoven handvat. Hierdoor werkte de gashendel niet goed en kon de kar niet remmen.

In Zeist is het eerder misgegaan met het afremmen van de kar. De stint botste tegen een garage. Een kind dat in de stint zat, liep daardoor een hersenschudding op.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Veel vragen na drama met bolderkar in Oss: dit is wat we weten

Kinderopvang Junis in Bodegraven heeft in mei van dit jaar een probleem gehad, bevestigde de directrice gisteren aan RTL Nieuws. De elektrische kar, zonder kinderen erin, viel midden op een spoorwegovergang stil. Er waren problemen met een stekker, bleek later. De medewerkster die de stint bestuurde, kreeg het apparaat met hulp van een collega weer aan de praat, maar stond wel een minuut stil op het spoor. 

Lees verder onder kader

De stint valt wettelijk in de categorie 'bijzondere bromfiets'. Dat betekent onder meer dat:

  • de bestuurder geen rijbewijs nodig heeft
  • de stint geen kenteken nodig heeft, maar een verzekeringsplaatje wel verplicht is
  • er geen helm nodig is
  • de maximumsnelheid 25 kilometer per uur is; een stint kan maximaal 17 kilometer per uur

Er rijden in Nederland zeker 3000 stints rond. De meeste worden gebruikt in de kinderopvang, maar ze worden soms ook ingezet om pakketjes mee te bezorgen. Volgens de eigenaar van het bedrijf Stint, Edwin Renzen, hebben zich nooit zware ongevallen met stints voorgedaan. Het is voor de zwaar aangeslagen eigenaar dan ook volkomen onduidelijk wat zich heeft afgespeeld in Oss. 

De politie onderzoekt de toedracht van het ongeluk in Oss en kijkt daarbij ook naar de beelden die de trein heeft gemaakt met een zogenoemde frontcamera. 

De ouders wilden allemaal anoniem blijven. Hun namen zijn bekend bij de redactie.

`