Welterusten

Beter slapen? Laat je mobiel liggen en zorg voor rood licht

20 september 2018 20:00 Aangepast: 21 september 2018 10:25
Door blauw licht van bijvoorbeeld een smartphone val je juist moeilijker in slaap.

Wil je sneller in slaap vallen? Dan zou vijf minuten in een lamp met fel rood licht kijken weleens de oplossing kunnen zijn. Voor je het weet, slaap je als een roos.

Dat blijkt uit het onderzoek waarop Wisse van der Meijden promoveerde aan het Amsterdam UMC. Volgens hem maakt blootstelling aan helder rood licht het makkelijker om in slaap te vallen. In tegenstelling tot blauw licht dat van smartphones en televisie komt. "Blauw licht prikkelt de cellen in je netvlies voor langere tijd, zelfs als het licht al uit is", zegt Van der Meijden. "In slaap vallen kan daardoor lastiger zijn."

Pupilmeting

Van der Meijden deed voor zijn onderzoek, dat hij uitvoerde bij Het Nederlands Herseninstituut, verschillende tests bij proefpersonen. Hij begon met een pupilmeting. Bij blauw licht worden ze kleiner, terwijl ze bij rood licht juist groter worden. "Zo kan je zien dat mensen bij rood licht meer moeite moeten doen om wakker te blijven", zegt Van der Meijden.

Dit moet je eten voor een goede nachtrust

Wat je in de uren voorafgaand aan je slaap naar binnen werkt, bepaalt in hoge mate hoe goed je slaapt.

Daarna deed hij een andere test. De proefpersonen, die vijf minuten in rood licht hadden gekeken, moesten na een piepje zo snel mogelijk op een knop drukken. Conclusie: ze reageerden stukken trager dan als ze dit bij een ander soort licht deden. Van der Meijden: "Het werd lastiger voor ze om zich te concentreren op het piepje."

Slaaptest

De derde proef was een slaaptest. Bij zestien gezonde proefpersonen werd getest hoe snel ze in slaap konden vallen. De ene groep werd blootgesteld aan vijf minuten fel rood licht, de andere groep zat in het donker en had dus geen licht. Met elektronen werden de hersenen van de proefpersonen gevolgd. "De mensen die in het rode licht hadden gekeken, vielen beduidend sneller in slaap", stelt Van der Meijden.

Het is nog te vroeg om te zeggen of rood licht ook voor problematische slapers een uitkomst is. Daarvoor is aanvullend onderzoek nodig, zegt Van der Meijden. Toch vindt hij de uitkomsten hoopgevend: "Het zou een mooie oplossing zijn."

Welk rood licht werkt?

Voor het onderzoek gebruikte Wisse van der Meijden puur rood licht met een bijzonder sterke intensiteit. Dat licht is niet zomaar te koop in winkels.

Wel stelt Van der Meijden dat de kans groot is rood licht van een LED-lamp bevorderlijk is voor de nachtrust. "Er gebeurt wel iets." Het rode licht van een gloeilamp werkt minder goed, omdat het minder zuiver is.

Overigens helpt het ook al om blauw licht te vermijden voor het slapen gaan. Dat kan bijvoorbeeld door op je mobiel de nachtstand in te stellen. Die filtert het blauwe licht eruit. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer:

Met deze tips zorg je ervoor dat je kind beter gaat slapen

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van