Spoorongeluk Oss

Elektrische bolderkar veel gebruikt in kinderopvang: 'Het gaat al jaren goed'

20 september 2018 12:29 Aangepast: 20 september 2018 17:35
Archieffoto van stints bij een kinderopvang. Beeld © Facebook

Het staat nog niet vast wat de oorzaak is van het vreselijke treinongeluk in Oss. De politie onderzoekt of de elektrische bolderkar waarin de vier overleden kinderen zaten op hol is geslagen. Het gaat om een zogeheten stint.

De politie is bezig de oorzaak van het ongeluk te achterhalen. Of het wagentje op hol is geslagen, zoals een getuige zegt tegen RTL Nieuws, is onderdeel van het onderzoek.

'Ons eerste vervoermiddel'

Op de Facebookpagina van de betrokken kinderopvang staan foto's van kinderen die in zo'n elektrisch aangedreven bolderkar zitten. "Ons eerste vervoermiddel om kinderen naar school te brengen is de stint, mits dit haalbaar is met de scholen die we op dat moment moeten rijden", staat in het pedagogisch beleidsplan.

In zo'n elektrische bolderkar kunnen tot tien kinderen vervoerd worden, vermeldt het bedrijf achter de officiële Stint op zijn website. De bestuurder staat rechtop achter de bak waarin de kinderen zitten. 

De eigenaar van Stint, Edwin Renzen, voelt zich persoonlijk betrokken bij het ongeval. "Dit is niet te bevatten. We zijn zelf ouders en jaren bezig geweest met het ontwikkelen van de stints. Ik weet niet wat ik kan doen, maar ik moet gewoon naar Oss."

Beelden van een stint uit 2015:

De stint valt wettelijk in de categorie 'bijzondere bromfiets'. Dat betekent onder meer dat:

  • de bestuurder geen rijbewijs nodig heeft
  • de stint geen kenteken nodig heeft, maar een verzekeringsplaatje wel verplicht is
  • er geen helm nodig is
  • de maximumsnelheid 25 kilometer per uur is; een stint kan maximaal 17 kilometer per uur

'Dit gaat al jaren zo'

In de kinderopvang wordt heel veel gebruik gemaakt van dit soort elektrische voertuigen om kinderen te vervoeren, zegt Gjalt Jellesma, voorzitter van BOinK, de Belangenvereniging Ouders in de Kinderopvang. "Medewerkers besturen de stints zelf. Het gaat al jaren zo en altijd goed. Ik heb nog nooit gehoord dat een stint op hol is geslagen." 

Kinderopvang Junis in Bodegraven heeft in mei dit jaar wel een probleem gehad met een stint, bevestigt de directrice aan RTL Nieuws. De elektrische kar, zonder kinderen erin, viel stil midden op een spoorwegovergang. De stekker zat er niet goed in, bleek later. De medewerkster die de stint bestuurde, kreeg het apparaat met hulp van een collega weer aan de praat, maar stond wel een minuut stil op het spoor.   

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Kinderopvangcentra stoppen met elektrische bolderkar na drama Oss

Verplichte cursus bij PostNL

Er rijden naar schatting 3000 stints rond in Nederland. Ook postbezorgers van PostNL maken er gebruik van. Zij moeten van PostNL verplicht een training volgen om het wagentje te leren besturen. Van op hol geslagen stints of falende remmen is door bezorgers nog nooit melding gemaakt, zegt een woordvoerder van het bedrijf.

Het bedrijf achter de officiële Stint biedt cursussen aan bestuurders en geeft les aan mensen die een nieuwe Stint kopen, meldde Editie NL eerder. Daarna is het wel aan de bedrijven zelf om te controleren of iemand ermee om kan gaan.

Steeds meer stints, dat geeft overlast

De stint is een milieuvriendelijke concurrent van de bestelbus, maar is vaak een doorn in het oog voor anderen in het verkeer. Editie NL maakte in april deze reportage.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore