Verstekelingen

Vrachtwagenchauffeurs vaker in problemen door illegalen: 'Ze gaan sluw te werk'

08 september 2018 10:30 Aangepast: 08 september 2018 11:07
Tientallen illegalen zaten in Moerdijk onder meer verstopt in vrachtwagens. Beeld © Tom van der Put/SQ Vision

Transportbedrijven in Nederland zitten flink in hun maag met inklimmers, vluchtelingen die illegaal meereizen met een vrachtwagen. Ook brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland ziet dat het probleem zich steeds meer naar de rijkswegen verplaatst.

De politie, marechaussee en handhavers van de gemeente hebben in Moerdijk een dagtaak aan de verstekelingen. "Het is een groeiend probleem", zegt burgemeester Jac Klijs. "Een jaar geleden werden er nog tientallen gevonden, nu gaat het om honderden."

Officiële cijfers zijn er nog niet, maar de brancheorganisatie TLN spreekt tegenover RTL Nieuws over een probleem dat zeker aangepakt moet worden. De schade kan per vrachtwagen oplopen tot duizenden euro’s.  

Opletten

Zo heeft transportbedrijf IRF in Rotterdam dit jaar al tien tot twaalf keer last gehad van verstekelingen die zich in de laadruimte van de vrachtwagen verschuilen. "Je kan als chauffeur opletten wat je wil, maar je houdt het niet tegen”, zegt directeur Fred Lagarde. “Ze bedenken elke keer wat nieuws waardoor ze toch binnenkomen." 

Miniatuurvoorbeeld
Moerdijk

Tientallen illegalen gevonden in vrachtwagen Moerdijk

Woensdag werden in het Brabantse Moerdijk nog 32 verstekelingen ontdekt, van wie er 25 in container op een vrachtwagen zaten. Zeven anderen liepen in de omgeving rond. Een week eerder had de burgemeester van Moerdijk een dringende oproep om hulp aan minister Ferdinand Grapperhaus van Justitie en Veiligheid gedaan over de inklimmers in zijn gemeente.

In juli werden ook verstekelingen in een vrachtwagen ontdekt In juli werden ook verstekelingen in een vrachtwagen ontdekt

Sluw

Sommige vluchtelingen worden geholpen door mensensmokkelaars, anderen opereren zelfstandig. Die inklimmers gaan vaak sluw te werk. Ze snijden het zeil aan buitenkant open en kruipen daardoor naar binnen. Soms gaat het via het dak van de vrachtwagen. Het kan in een mum van tijd worden gedaan, als de chauffeur bijvoorbeeld een koffie- of plaspauze heeft.

Gebonk en geklop

De verstekelingen die woensdag in Moerdijk werden ontdekt, komen uit Eritrea en Albanië. De 25 Eritreërs zaten in een afgesloten container met levensmiddelen die op een vrachtwagen stond. De container had Engeland als bestemming.

De vrachtwagen was op weg naar de containeroverslag in de gemeente, toen de Spaanse chauffeur geklopt en gebonk hoorde. Hij deed de deur open en zag de grote groep zitten. Sommigen voelden zich niet lekker. Vermoedelijk door gebrek aan zuurstof, zo laat de gemeente weten.

Hoe lang ze in de container zaten, is niet bekend. Ook is niet bekend waar ze in de container zijn geklommen en wie ze daarbij heeft geholpen. 

Zeven Albanezen werden op dezelfde dag gepakt. Zij liepen rond op een bedrijventerrein.

Chauffeurs moeten weliswaar hun wagen weer controleren voordat ze vertrekken, maar dat haalt niet altijd iets uit. "Soms lijmen ze dat gat weer dicht, waardoor je er niks meer van ziet", weet Lagarde. "Of ze komen via het dak binnen, dan merk je ook niks." 

Bestemming

De verstekelingen hebben vrijwel allemaal dezelfde bestemming voor ogen: Engeland. Dat kan onder meer via Calais of via Hoek van Holland. In Calais zijn verschillende maatregelen genomen om problemen tegen te gaan. Daardoor is het probleem verschoven en zijn de inklimmers steeds meer langs de wegen in Nederland te vinden, zeggen verschillende transportbedrijven en vrachtwagenchauffeurs.

Een opsporingsambtenaar op zoek naar verstekelingen in een maisveld bij Lage Zwaluwe. Een opsporingsambtenaar op zoek naar verstekelingen in een maisveld bij Lage Zwaluwe.

Juist om die reden rijdt het transportbedrijf Reining uit Groningen niet meer naar Engeland. Met grote stickers 'No UK' op de achterkant van hun vrachtwagens proberen ze vluchtelingen erop te wijzen dat inbreken geen zin heeft. "We hadden er zoveel last van", zegt directeur Gerrit Hes. "We hadden op een gegeven moment 100.000 euro aan boetes openstaan."

Niet voorkomen

Toch kan ook dat bedrijf niet voorkomen dat de verstekelingen meereizen. Dit jaar is het zeker twee keer gebeurd. Met alle gevolgen van dien: de vrachtwagen zelf werd beschadigd en de lading ook doordat de verstekelingen in de laadruimte hun behoeftes deden. Hes: "Het is verschrikkelijk om te zien." 

Mensensmokkelaars

Burgemeester Jac Klijs van Moerdijk wil dat er onderzoek gedaan wordt naar wat er achter schuilgaat. "Ik neem het de asielzoekers niet kwalijk die alleen maar een betere wereld zoeken. Maar er zijn mensen in de georganiseerde criminaliteit die er grof geld aan verdienen. Het maakt hen niks uit of een asielzoeker het overleeft."

Volgens hem zijn de problemen in Moerdijk niet te vergelijken met de problemen die in Calais speelden. "Maar het moet niet uit de hand lopen zoals daar het geval was. Ik wil voorkomen dat mensen met succes uit Moerdijk vertrekken. Want dan krijgt het een grotere aanzuigende werking."

De problemen in Calais waren een jaar na de ontruiming niet verdwenen

Nog steeds willen vluchtelingen via Calais naar Engeland

De opgelopen schade wordt niet altijd geheel vergoed, weet brancheorganisatie TLN. "Zichtbare schade wordt vaak vergoed door de verzekeraar, ook al kost het flink wat administratieve inspanning", zegt een woordvoerder. "Maar afgekeurde lading krijg je lang niet altijd terug."

Slachtoffer

Bovendien worden de bedrijven en chauffeurs geregeld zelf verantwoordelijkheid gehouden, tenzij ze kunnen aantonen dat ze er alles aan hebben gedaan om verstekelingen te voorkomen. "In Groot-Brittannië wordt je zelfs beschouwd als verdachte als je verstekelingen meeneemt, terwijl een chauffeur in werkelijkheid slachtoffer is."

Miniatuurvoorbeeld
Verstekelingen

Gerard vond verstekeling onder zijn vrachtwagen: 'Ik was zo kwaad'

RTL Nieuws
`