Plassen op werk

Als callcentermedewerker even naar de wc? Dan kan je loon ingehouden worden

05 september 2018 14:56 Aangepast: 06 september 2018 09:13
Callcentermedewerkers hebben vaak te maken met plaspauzes. Beeld © Getty

Als je moet plassen, ga je naar de wc. Klinkt vanzelfsprekend, maar voor veel callcentermedewerkers is dat niet zo. In sommige callcenters mag je maar 10 minuten plassen per dag en moet je uitklokken als je naar de wc gaat. Vakbond FNV luidt de noodklok.

"Ik ben hier enorm van geschrokken", zegt Elly Heemskerk, die sinds december bij FNV bestuurder is van de vakgroep callcenters. "De afgelopen maanden heb ik met veel mensen gesproken om een beeld te krijgen van de branche. Veel medewerkers gaven aan dat dit speelde."

Gekort op loon

"Blijkbaar zat het ze erg hoog, want het was vaak een van de eerste dingen die ze vertelden", zegt Heemskerk. "Sommigen worden gekort op hun loon als ze te lang plassen, anderen krijgen eerst een waarschuwing."

Pieter, niet zijn echte naam, herkent dit. Hij wil anoniem blijven, omdat hij nog bij een callcenter werkt waar ze met beperkte plaspauzes werken. "Per dag mag je 10 minuten naar de wc", vertelt hij. "Met een computertool moet je je status continu actualiseren. Als je gaat lunchen, een telefoongesprek voert en dus ook als je naar de wc moet."

Op het matje geroepen

Als je langer dan 10 minuten toiletteert op een dag, kun je op het matje geroepen worden. "Ik ben zelf nog nooit op gesprek geweest, maar het gaat om de manier waarop het gehanteerd wordt", zegt Pieter. "In theorie kan je loon ingehouden worden, dat heeft bij een collega ook al eens plaatsgevonden."

Cartoon die FNV over de plaspauze bij callcenters, de zogenoemde biopauze, liet maken. Cartoon die FNV over de plaspauze bij callcenters, de zogenoemde biopauze, liet maken.

Bij het callcenter waar Cindy Hempenius zo'n acht jaar geleden werkte, maakten ze gebruik van plaskettingen. "Op mijn afdeling werkten vijftig mensen", vertelt ze. "Als de twee kettingen weg waren, mocht je niet naar de wc. Ik stond versteld toen ik dat hoorde. De laatste keer dat ik dat had meegemaakt, was op de kleuterschool."

Tot zekere hoogte kan Cindy de maatregel best begrijpen, zegt ze. "Het is logisch dat je niet met zijn allen tegelijkertijd naar de wc mag, want dan is er niemand meer op de vloer om de klant te woord te staan. Maar dat kun je toch gewoon communiceren?"

Geen regels

Volgens Geeske te Gussinklo van de branchevereniging voor klantencontact komt deze berichtgeving als een verrassing. "Er wordt in deze wereld veel gemeten en bijgehouden ten behoeve van de beschikbaarheid, dat klopt", zegt ze. "Maar als je een goede werkgever bent, weet je dat een sanitaire stop er gewoon bij hoort."

Volgens arbeidsrechtadvocaat Diana van Daalen gelden er geen wettelijke regels over plaspauzes. "Het is ook geen rocketscience hoe je zoiets regelt, het heeft te maken met goed werkgeverschap", zegt ze. "Het is niet gek over dit soort zaken regels op te stellen, maar dan wel in redelijkheid. Een plaspauze van 10 minuten lijkt me wel erg kort en streng. Daarbij moet de doelstelling duidelijk zijn: dat het is om de klant te bedienen en niet om werknemers te pesten."

`