Nederland

Protest tegen plofkip bij KFC: consument weet het vaak niet

18 juli 2018 10:45 Aangepast: 18 juli 2018 13:22
Beeld © ANP

Consumenten krijgen, vaak zonder dat ze het weten, plofkip voorgeschoteld door fastfoodketens, restaurants en bedrijven. Onverteerbaar, noemt Wakker Dier dat. Daarom is de dierenrechtenorganisatie vandaag een campagne tegen Kentucky Fried Chicken begonnen.

Wakker Dier noemt KFC voortaan Kentucky Fried Plofkip (KFP): "Het leven van een plofkip is zó afschuwelijk, dat kunnen fastfoodgiganten als KFC niet meer negeren." 

Consumenten zijn zich vaak van geen kwaad bewust, maar ze kunnen wel alert zijn op bepaalde signalen, zegt Wakker Dier. "Als restaurants beter zijn dan gemiddeld, zijn ze daar trots op. Dan vermelden ze 'scharrelkip' of 'biologische kip' duidelijk in het menu", zegt een woordvoerster tegen RTL Nieuws.

'Ketens gebruiken vaak mistige formuleringen'

Verhullende namen, zoals 'reguliere vleeskuikens' duiden vaak op het tegenovergestelde. "Als dat er staat, weet je bijna zeker dat het plofkip betreft."

De prijs kan een indicatie zijn, maar geeft geen zekerheid. "Je zou kunnen denken 'plofkip is goedkoop, dus je kunt het afleiden uit de prijs', maar zo simpel is het niet", zegt Wakker Dier. "De prijs zegt niet alles. Omdat ketens vaak mistige formuleringen gebruiken, weet je het soms niet. Ook vragen aan het personeel is niet altijd een zekerheid."

KFC Nederland is niet bereikbaar voor commentaar op de actie van Wakker Dier.

Wat is een plofkip eigenlijk?

Volgens Wakker Dier gaat het om een kuiken dat in enkele weken tijd wordt 'vetgemest tot vleeshomp van ruim 2 kilo'.

Kentucky Fried Chicken verweerde zich eerder door te zeggen dat het voldoet aan Europese regelgeving.

Meer op rtlnieuws.nl:

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`