Gezin

Ook Lieke Martens is er groot mee geworden: weer topsporter in pindakaasreclame

16 juli 2018 16:18 Aangepast: 24 juli 2018 16:44
Still uit de reclame met de jonge Lieke Martens. Beeld © Calvé

Calvé Pindakaas heeft een lange traditie als het om legendarische reclames gaat waarin een hoofdrol is weggelegd voor de sport. Sinds vandaag kan een commercial met een jonge Lieke Martens zich aan dit rijtje voegen. Maar hoe doe je dat eigenlijk, zo'n jonge versie van een topsporter scouten?

Iemand die deze vraag goed kan beantwoorden, is Janina van der Drift, zij is verantwoordelijk voor de commercials van Calvé. "Voor de rol van Lieke Martens waren we op zoek naar een meisje met een eigen wil, doorzettingsvermogen en dat natuurlijk op Lieke lijkt", vertelt de marketingmanager. Al die aspecten komen samen bij Bobbie, het inmiddels 9-jarige meisje dat Lieke speelt. "Het is moeilijk om kinderen te laten acteren. Dus die eigenschappen moeten eigenlijk al in het karaktertje zitten."

Jongensteam

In de reclame zie je de jonge Lieke Martens voetballen met een jongensteam. Als haar coach iedereen naar binnenroept, is Lieke de enige die in de stromende regen verder voetbalt. Iedereen zit al lang en breed aan de warme chocolademelk als haar coach roept: 'Lieke, ik zei naar binnen'. 'Je zei jongens!', reageert ze geërgerd.

Zie hier de reclame:

Het doorzettingsvermogen en de wilskracht van de voetbalster die door de FIFA werd uitgeroepen tot 'beste van de wereld', wilde Calvé in de reclame laten zien. En die eigenschappen heeft Bobbie dus ook. Hoe je dat ziet? "Tijdens de casting stellen de meisjes zich voor en vertellen ze bijvoorbeeld wat hun hobby’s zijn", zegt Van der Drift. "Aan de manier waarop ze dat doen, kun je heel veel aflezen. Je kunt zien of iemand lef heeft, een beetje relaxed kan vertellen en hoe iemand overkomt op beeld."

Goede voetballer

Aanvankelijk was het idee om naast Bobbie ook nog een kindje te scouten dat goed kon voetballen, voor close-upopnamen met de bal. Maar bij Bobbie was dat niet nodig, vertelt de marketingmanager. "Bobbie bleek namelijk zelf heel goed te kunnen voetballen en ook nog fan van Lieke Martens te zijn. Met haar zus speelt ze vaak het Nederlands elftal na en dan neemt Bobbie ook de rol van Lieke op zich."

Bobbie wilde onder geen beding dat een ander kind de trucjes op zich zou nemen. De meeste acties die je in beeld ziet, zijn daarom van Bobbie zelf. Maar omdat kinderen van de arbeidsinspectie niet te lange draaidagen mogen maken, moesten sommige stukjes toch door een stand-in worden gespeeld. Tot weerzin van Bobbie zelf.

Vrouwelijke topsporter

Toen het castingbureau de oproep voor meisjes die de jonge Lieke Martens konden spelen via Facebook verspreidde, werd de moeder van Bobbie door allerlei vrienden getagd. Zo vaak, dat Bobbies moeder besloot haar dochter aan te melden. Met de 9-jarige Bobbie als Lieke Martens is het voor het eerst dat een Calvéreclame over een vrouwelijke topsportster gaat.

De eerste reclame van het pindakaasmerk met een topsporter was met de jonge schaatser Evert van Benthem. "De combinatie doorzettingsvermogen en alle goede bouwstoffen die in pindakaas zitten, bleek een succesverhaal", zegt Van der Drift. "En never change a winning team, dus die succesformule zijn we gaan uitrollen."

De reclame uit de jaren tachtig met Evert van Benthem, die met een Gouden Loeki werd bekroond:

Calvé heeft ook een reclame gemaakt met een jonge Joop Zoetemelk, die volgens de commercial op energie van het pindakaasmerk uitgroeide tot wielerlegende.

En er zijn nog veel meer Calvéreclames waarin een hoofdrol is weggelegd voor grootheden uit de sport. In 2010 kwam Calvé met een reclame over Pietertje. Het jochie is een mislukking op het veld. "Jij kan echt niet voetballen hè?", zegt een teamgenoot tegen hem, waarop Pietertje tevreden knikt. Een moment later zien we de jonge Pieter van den Hoogenband in het water duiken. Ook deze reclame kreeg een Gouden Loeki.

In 2016 kwam Calvé met een opvolger, waarin een jonge Robin van Persie de hoofdrol vertolkte.

En wie herinnert zich de reclame met Dick Advocaat nog? Een klein jongetje legt een bal op het metershoge balkon van de voormalig trainer, om vervolgens aan te bellen met de mededeling dat hij de bal op het balkon heeft geschopt. Een verbouwereerde Advocaat gooit de bal terug.

Meer op rtlnieuws.nl:

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van