Nederland

Kritiek op dure vraagbaak voor kankerpatiënten

14 juni 2018 08:08 Aangepast: 14 juni 2018 08:14
Beeld © iStock

De Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK) heeft haar bedenkingen tegen een bedrijf waar kankerpatiënten zich tegen betaling kunnen voorbereiden op een gesprek met hun oncoloog.

Het gaat om Medical Navigator, een bedrijf dat is opgericht door oud-medewerkers van KWF Kankerbestrijding. Bij het bedrijf zouden zich ruim dertig artsen hebben aangesloten, meldt het AD.

335 euro

Een consult aan huis van 1,5 uur kost 335 euro, en daar komt per extra uur 150 euro bij. De NFK vindt dat de 'navigators' inspelen op de angst en onzekerheid van kankerpatiënten. Ook zouden zij op de stoel van de behandelend arts gaan zitten.

Een kankerpatiënt moet voor zijn vragen terecht kunnen bij zijn eigen ziekenhuis, en zijn eigen behandelend arts, vindt de NFK. Dat kost niets, want dit soort consulten valt binnen de basisverzekering. Volgens de NFK zou ieder ziekenhuis gespecialiseerde verpleegkundigen moeten hebben die patiënten met raad en daad steunen tijdens hun behandeling. 

Reactie: 'niet te duur'

Medical Navigator stelt in een reactie in het AD dat hun hulp niet te duur is voor wat er geboden wordt. De patiënt krijgt antwoord op zijn belangrijkste vragen en inzicht  in hoe zijn behandelplan eruit kan komen te zien. Tweederde van wat de artsen van Medical Navigator verdienen, verdwijnt in een potje voor research, meldt het bedrijf.

KWF Kankerbestrijding geeft toe dat er behoefte is aan een vraagbaak, maar verwijst naar de site kanker.nl. Daar kunnen patiënten gratis vragen stellen aan (ervarings)deskundigen.

Veertien doden per dag, maar we weten er bijna niets van:

Professor Miriam Koopman beantwoordt vijf belangrijke vragen over darmkanker.

Meer op rtlnieuws.nl:

`