Nederland

Reizen met kortingsabonnement soms duurder in openbaar vervoer

29 mei 2018 11:03 Aangepast: 29 mei 2018 11:04
Treinreizigers (archieffoto). Beeld © ANP

Wie met het openbaar vervoer reist, betaalt soms meer dan nodig is. Sommige reizigers met een kortingsabonnement betalen zelfs meer dan wie zonder abonnement reist.

Volgens OV Loket, de ombudsman voor het openbaar vervoer, is dat een gevolg van de manier waarop het systeem is ingericht. De in- en uitchecksystemen die worden gebruikt door de verschillende vervoerders, zijn niet in staat om per reiziger vast te stellen wat het gunstigste tarief is.

Een voorbeeld:

Zonder korting kost een treinreis van Utrecht Centraal naar Hoevelaken 5,67 euro.

Een reiziger met kortingsabonnement is duurder uit als hij om 8.48 uur van Utrecht Centraal vertrekt. Dat kost 6,18 euro.

Hij betaalt 4,60 euro voor het eerste gedeelte van de reis (Utrecht Centraal - Amersfoort) en 1,58 euro voor het tweede gedeelte van de reis (Amersfoort - Hoevelaken).

Voor het eerste gedeelte betaalt hij het volle pond. Dat wordt in de spits afgelegd met de NS. Het andere gedeelte is buiten de spits en met een andere vervoerder (Connexxion).

"Ov-bedrijven doen te weinig om klanten het voordeligste tarief te laten betalen", aldus OV Loket. Dat wil dat er een systeem komt waarbij de reizigers automatisch het voordeligste tarief betalen.

Uitchecken, dan weer inchecken

OV Loket signaleert ook dat reizigers op sommige stations bij het overstappen eerst moeten uitchecken en dan weer inchecken. Dan wordt extra geld van het saldo op hun OV-chipkaart afgeschreven.

Dat is bijvoorbeeld het geval op station Amsterdam Sloterdijk. Alleen reizigers die op de hoogte zijn van het bestaan van een speciale looproute hoeven daar niet extra te betalen. 

NS: alleen in uitzonderlijke gevallen

Volgens de NS gaat het 'om kleine bedragen en uitzonderlijke gevallen' en is er geen sprake van grote aantallen gedupeerden.

"Maar we willen wel voorkomen dat mensen te veel betalen, door reizigers te informeren. Gebeurt het onverhoopt toch, dan zorgen we dat je dat geld terugkrijgt", zegt een woordvoerder.

Meer op rtlnieuws.nl:
Proef inchecken in OV met mobiel mislukt

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore