Nederland

Over de schutting of in de vuilnisbak: grote ergernis over pakketbezorgers

13 mei 2018 17:23 Aangepast: 13 mei 2018 17:23
DHL gooide een tuinset met tafel met glazen plaat over de schutting. Beeld © Justin Evers

Het is een ergernis van veel mensen. Je bestelt iets online en vervolgens wordt dat pakketje niet goed bezorgd. Het ligt in de stromende regen voor de deur, of er is al getekend door de bezorger.

​Dat gebeurde bijvoorbeeld ook bij Jordy Nijenhuis. Toen hij een week op vakantie was, werd op de dag van zijn vertrek een pakje voor de deur gezet, schrijft hij onder onze Facebookoproep. "Toen ik na week thuiskwam, was mijn splinternieuwe filmcamera naar de Filistijnen. Volgens de bezorger heb ik gewoon opengedaan en zelf getekend. Knap, want de handtekening die werd getoond, was niet de mijne."

En Jordy is niet de enige die klaagt. Op onze oproep kwamen duizenden klachten binnen. De Consumentenbond herkent de ergernissen. "Pakketjes die door de brievenbus gepropt worden en daardoor beschadigd raken. Soms raakt zelfs de brievenbus beschadigd of tekent de bezorger zelf. We zien ook een toename in het aantal klachten, ik ben bang dat dat alsmaar oploopt", laat een woordvoerder weten.

Klachtenkompas

PostNL staat geregeld op nummer één in de Klachtenkompas, het online-klachtenplatform van de Consumentenbond. Volgens PostNL, een van de grootste pakketbezorgers, zijn er de laatste tijd juist minder klachten binnengekomen. Volgens hen worden bezorgers ook altijd op fouten aangesproken.

Wat kun je doen als het misgaat met de bezorging?

De Consumentenbond adviseert om er altijd melding van te maken als een pakketje verkeerd is bezorgd. Niet alleen op Twitter of bij het bedrijf waar je het product hebt besteld, maar ook bij de bezorgdienst.

PostNL heeft een topic op de site gewijd aan wat je kunt doen als er iets is misgegaan bij de bezorging van het pakket. Bij bezorgdiensten als DHL en UPS moet je contact opnemen met de verzender van het pakket. Zodra de afzender contact opneemt met de bezorgdiensten wordt er een onderzoek gestart.

Toch nemen ook veel mensen het onder onze oproep voor de postbezorgers op. "Laat de RTL-verslaggevers een week meegaan met een bezorger, zodat ze zelf kunnen ervaren hoe het eraan toegaat", schrijft Bianca Van Breen. "Respect voor al die mannen en vrouwen die elke dag met onze pakketjes lopen te slepen."

Eerder lieten twee postbezorgers aan RTL Nieuws weten dat het werk zwaar is en dat klanten niet altijd lieverdjes zijn. "We krijgen per pakketje betaald", zei pakketbezorger Elwin Hammer. "Als je bij mensen zelf of bij hun buren bezorgt, krijg je 100 procent van het bedrag. Als mensen niet thuis zijn en je het pakket weer mee terug moet nemen, krijg je maar 50 procent. Dus als niemand de deur open doet, kan dat wel even zuur zijn. Ik denk dat veel mensen er niet bij stilstaan dat we per pakketje betaald krijgen. Anders zouden ze wel voor ons klaarstaan, toch?"

Meer op rtlnieuws.nl:

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore