Nederland

Café-eigenaar Tiel twijfelt over deurbeleid gasten die geen Nederlands spreken

07 mei 2018 11:15 Aangepast: 07 mei 2018 13:10
Danscafé De Kikker. Beeld © Streetview

De eigenaar van twee Tielse cafés waar mensen die geen Nederlands spreken niet langer welkom zijn, twijfelt of hij zijn regel in stand moet houden. "We hebben hem pas laatst ingevoerd, maar vooral na vandaag krijgen we gemengde reacties."

De 40-jarige Christjan Ernste bedacht de regel samen met de mede-eigenaar van café De Tijd en danscafé De Kikker. Eerdere incidenten tussen klanten die geen Nederlands spraken en de lokale jeugd waren de aanleiding. "Als wij vroeger hier gingen stappen en je stootte iemand aan, dan gaf je diegene gewoon een biertje, zei je sorry en was het klaar. Maar bij ons is het de laatste paar keer misgegaan", zegt hij tegen RTL Nieuws.

ZIE OOK: Alleen als je Nederlands spreekt, mag je bij deze cafés in Tiel naar binnen

Daarom bedacht hij een nieuwe regel: bezoekers moeten in ieder geval 'goedenavond' kunnen zeggen. "Het is lastig brandjes blussen als je boze klanten geen Nederlands of Engels verstaan. We krijgen daar soms bij de deur al problemen mee. Sommige klanten worden soms heel boos als je ze tegenhoudt. En dan weten ze niet eens waarom je het doet omdat ze je uitleg niet snappen. Daar kan ik niet zo veel mee."

Hele gesprekken bij de deur

Ernste ontvangt naar eigen zeggen 'evenveel positieve als negatieve reacties' na alle aandacht van vandaag. Maar zelfs de voorstanders van de regel vragen zich af hoe hij het gaat handhaven.

"Ik begrijp dat het niet betekent dat je vloeiend Nederlands spreekt als je alleen maar goedenavond kan zeggen. Maar ja, als ik het moet testen door hele gesprekken bij de deur te houden, dan duurt dat ook zo lang."

Mag dit zomaar?

Nee, zegt een woordvoerder van Ieder1Gelijk, een meldpunt voor discriminatie in Gelderland. "We vinden het vervelend dat de ondernemer overlast ervaart en daardoor maatregelen moest nemen. Maar onze inschatting is dat hij door het invoeren van deze regel handelt in strijd met de wet. Hij maakt verboden onderscheid op basis van ras of nationaliteit." Het meldpunt heeft Ernste uitgenodigd voor een gesprek om tot een andere oplossing te komen.

Dreigementen verstaan

Maar het is nooit zijn bedoeling geweest om hele bevolkingsgroepen, zoals Polen, uit zijn café te weren, benadrukt hij. "We hebben enkele vaste klanten die Pools zijn. Die komen met z'n drieën of vieren wat drinken en hebben het gezellig en zijn nooit betrokken bij opstootjes."

Sterker nog, zijn personeel heeft het ook vaak aan de stok met 'Nederlanders'. "Die worden ook net zo goed boos hoor, en dreigen ook. Maar je verstaat hun dreigementen in ieder geval, dus je weet hoe je ze aan moet pakken."

Eerste keer

Ernste is pas een maand eigenaar van de cafés. Het is de eerste keer dat hij een café exploiteert. "We draaien nog niet zo heel lang mee in het wereldje. We moeten nog veel leren, en het gaat niet zonder slag of stoot."

Hij wil dus best naar ieders mening luisteren. "We zijn best flexibel. Voorop staat dat iedereen welkom is. Maar we willen wel ieders veiligheid blijven garanderen, dat van personeel en onze klanten."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore